תוכן עניינים

כמוכם, גם אני לא אוהב ששולחים לי שטויות. לכן אני משתף רק מה שנראה לי מעניין מספיק. תרשמו, מקסימום לא תאהבו :)

וואי וואי, איזה כיף שהצטרפת!
בפעם הבאה שיוצא ניוזלטר (שזה אחת לשבוע, או כשיש משהו מעניין ממש), אתם תקבלו אותו ישר למייל שלכם :)
משהו לא מסתדר. אולי המייל לא תקין?
תבדקו ותנסו שוב.

נתחיל בהקדמה לא חופרת

רוב האתרים באינטרנט בנויים בצורה קצת מוזרה. אפילו מיושנת, יש לומר. הם בנויים על מערכות מיושנות שרובן מבוססות על וורדפרס, שעליה כבר דיברנו בהרחבה. המערכות המיושנות יוצרות מצב שקשה לצאת ממנו. מצד אחד, האתר כבר עובד, מגיעים אליו משתמשים, יש תנועה ואולי אפילו מכירות. אז למה להחליף סוס מנצח?

אני לא אלך רחוק מדי עם ההסברים כאן כמו בדרך כלל. אני רוצה להגיע לעניין. אבל בקצרה, ככה לא עובד האינטרנט בכלל, ועולם העסקים האינטרנטי בפרט. תשכחו מזה שאתם יכולים לבנות אתר ולשכוח ממנו, מהתפעול שלו או מהתחזוקה שלו למשך כמה שנים. זה פשוט לא עובד יותר. פעם זה אולי עבד. האינטרנט היה פחות תחרותי, אנשים רק התחילו להכיר אותו, לא היה פייסבוק והיה יותר קשה לנווט ולהגיע למה שחיפשת.

אתר אינטרנט למוצר או עסק בשנת 2023 צריך הרבה יותר דברים מאשר רק לעבוד. הוא צריך כניסות, הוא צריך תוכן, הוא צריך אפשרויות ניהול האתר בצורה הגיונית ולא להרגיש כאילו אנחנו מזיזים אבנים מתקופת הרנסנס. פונים אליי לא מעט בעלי עסקים כל חודש עם בעיות שנשמעות לי הגיוניות לוורדפרס, ולא הגיוניות לתקופה שאנחנו חיים בה.

בעל עסק מתוסכל ומפוחד מניהול אתר האינטרנט שלו
הדגמה של בעל עסק שמגלה שהאתר שלו בנוי בצורה לא מאוד טובה

מהו אתר טוב לעסק שלכם? 

אתר שיש לו כניסות, ואפילו עושה מכירות, הוא לא בהכרח אתר טוב לעסק שלכם.

בואו נשאל כמה שאלות פשוטות: האם אתם רואים את העסק שלכם גדל? מגדיל מחזור מחירות? מוכר מוצרים או שירותים חדשים? מתמתג לו בכיף (מלשון "מיתוג")? אם כן, גם האתר שלכם צריך לגדול. האתר שלכם צריך לייצג אתכם. דרכו הלקוח שלכם פונה אליכם, ולפעמים דרכו הלקוח עושה את הקנייה עצמה. הוא צריך להיות מזמין, נוח, קל לתפעול גם לכם וגם ללקוח. רק ככה תצליחו לגדול ביחד. ולאיזה עסק אין אתר בשנת 2023?

בפרקים האחרונים בסדרת הוובפלואו שלנו הסברנו למה, לדעתי, זו המערכת שתשנה את עולם עיצוב ובניית אתרים. וובפלואו קשורה אדוקות לעולם הפיתוח ובונה את המערכת שלה בהתאם לדרישות השוק ושפות התכנות. וחשוב לא פחות, היא בונה בסיס קהילה חזק. וובפלואו יוצרת סביבה בה אפשר לפתח אינטרנט טוב יותר. הגישה של החברות הגדולות האחרות אומרת שצריך לפשט כמה שיותר את תהליך הבניה כך שיהיה נגיש לכולם. וובפלואו, לעומת זאת, טוענת שהפישוט יתר הזה גורם לאתרים לא לממש את הפוטנציאל שלהם.

ובמילים פשוטות: נלקח מאיתנו הרבה חופש בתהליך הבניה, מה שיוצר תשתית ויסודות פחות טובים, מה שמביא לאתרים שהולכים ומתפרקים עם הזמן. ממש כמו בניינים.

בניין ישן לעומת בניין חדש כמטאפורה לאתר שבנוי טוב לעומת אחד שלא
תבינו לבד באיזה בניין עדיף לגור

חשוב לי להדגיש: וובפלואו לא מתאימה לכולם. יש כאלה שימצאו אותה מסובכת או מבולגנת, מתקדמת מדי או וואטאבר. זה בסדר, לא כולנו מושלמים.

טוב, קדימה. מהם 5 ההבדלים?

1. הקוד מאחורי כל אתר

כל אתר, לא משנה באיזה מערכת הוא נבנה, מג'ומלה ועד וובפלואו, הוא בעצם הרבה שורות קוד. פשוט כך. אבל כדי לבנות אתר אתם לא צריכים לדעת קוד. אתם יכולים להשתמש בוורדפרס רחמנא לצלן או בוובפלואו ולעולם לא תצטרכו לכתוב שורת קוד אחת. במילים אחרות, המערכת יוצרת את הקוד בשבילכם, בהתאם לאיך שעצבתם ובניתם את האתר. אממה, כל מערכת כותבת קוד בצורה קצת אחרת. וורדפרס כותבת אותו בצורה מבולגנת ומסורבלת, ולעומתה Webflow יודעת להוציא קוד סמנטי נקי ופשוט שעוזר לאתר שלכם מכמה בחינות:

  1. גוגל SEO: גוגל אוהב לקרוא קוד ברור, כך הבוט שלהם יכול לעבור ולסרוק את האתר בקלות בלי הפרעות. תחשבו על ילד שמתגלש במגלשה עם אבנים בתוכה. לא נעים. אז תחסכו את זה מגוגל.
  2. מהירות: כשהקוד נקי, לוקח פחות זמן לקרוא אותו והדבר משפיע ישירות על מהירות הטעינה של האתר שלכם. חשוב להדגיש שלמהירות האתר השפעה עצומה על הדירוג שלכם ב-SEO.
  3. סקיילאביליות: ברגע שהקוד כתוב נכון, לא רק שאפשר לייצא אותו מחוץ למערכת שלכם ואשכרה להבין אותו, אפשר גם לשדרג אותו במהירות. אין קצוות לא קשורים, אין כל מיני אלמנטים צפים ברקע שלוקח יממה עד שמבינים למה הם שם ואז מבינים שהם לא קשורים לכלום. האתר שלכם פנוי בכל רגע לגדול יחד עם העסק שלכם, כי התשתית שלו טובה.

תרשים זרימה מאולתר של בניית אתר אינטרנט
תרשים זרימה מאולתר של בניית אתר אינטרנט

2. תחזוקת האתר ונוחות השימוש

בסוף, אחרי כל בנייה וכל עיצוב שנכניס לאתר, הלקוח שעבורו אנחנו בונים את האתר צריך להתמודד איתו מכאן והלאה. וכמו ש-Derek Sivers אוהב לומר, אל תעשה מה שלא מועיל ללקוח שלך. וגם עשרת הדיברות, אבל זה סיפור אחר. אם הלקוח הוא זה שצריך להתמודד עם האתר שלו ולעדכן אותו מדי פעם, ראוי שיהיה לו נוח לתפעל אותו.

אז לפעמים פותרים את זה בעזרת ריטיינרים של תמיכה, תחזוקה ועדכוני האתר באופן שוטף, אבל יש עסקים קטנים שלא יכולים לשלם למישהו שיעשה את זה עבורם. הנקודה היא שתמיד חשוב לזכור שהאתר נשאר איתנו לכמה שנים וצריך לתחזק אותו וזה צריך להיות תהליך פשוט ויעיל כי דיי אנחנו כבר ב-2023.

וובפלואו עושים זאת בדיוק. הם נותנים לנו לוח Designer, ששם אנחנו שולטים בהכל. בעיצוב, בתוכן, בקוד, בהכל. וזה מקום דיי מסובך שצריך ללמוד אותו כדי להבין אותו. בשביל זה הם יצרו את ה-Editor, שמקל על כל הבלאגן. ה-Editor של וובפלואו הוא כלי שנראה כמו האתר שלכם. איך שאתם רואים את האתר, כך אתם עורכים אותו. בשונה ממערכות כמו וורדפרס, שדורשות מכם להיכנס לפאנל ניהול האתר ורק דרכו ניתן לבצע שינויים. ואז לחזור לבדוק איך זה נראה באתר, ואז לשנות שוב, ואז לבדוק שוב. ודיי כבר.

צילום מסך של Webflow Editor
לערוך את האתר תוך כדי שצופים בו. בלי לוח בקרה מיותר. Webflow Editor

3. התאמה למכשירים (רספונסיביות)

הידעת? רוב הכניסות לאתרי אינטרנט היום נעשים מהטלפונים הניידים. מה המסקנה מזה? שכל אתר, ללא יוצא מן הכלל (ותבדקו אותי אני חוזר על זה כל הזמן), חייב להיות רספונסיבי ב-100%. הכל חייב לעבוד, הכל חייב לשבת טוב, להיות נוח לתפעול אפילו יותר בגרסא של האתר ממחשב. יותר מזה, הציון שאתם מקבלים במדדים של גוגל SEO היא דרך בדיקה וסריקה של האתר שלכם בעיקר לפי המובייל.

נחזור לקוד שדיברנו עליו קודם, זה שכל אתר בעולם בנוי עליו. הקוד הזה, השפות האלה מתעדכנות אחת לכמה זמן כדי להתאים את עצמן לטכנולוגיה המשתנה, לכמות המסכים, ליכולות של האינטרנט והטכנולוגיה שמשתדרגת כל יום. לכן רק מערכת שבונה קוד בצורה טובה ונכונה יכולה לשמש אותנו באופן מושלם לבניית אתר שיתאים לכל מכשיר. בוורדפרס זה ממש קשה. בוויקס זה פשוט מסורבל. בוובפלואו זה עובד באופן מדהים. והסיבה היא שוובפלואו מאפשרת לנו להשתמש בכל פרמטר שהקוד עצמו מאפשר לנו להשתמש, ללא יוצא מן הכלל. זה הופך אתרים למתאימים יותר לכל מסך, ועם עוד הרבה יתרונות אחרים.

בדיקת מהירות אתר מילים פשוטות ב-Lighthouse
בדיקת SEO ומהירות ב-Lighthouse

4. עיצוב (הרבה יותר) מותאם אישית

אם אנחנו כבר מדברים על מערכות, אז האובייס זה לדבר על יכולות העיצוב שלהן. כמו שכתבתי קודם, לוובפלואו יש כלי שנקרא Designer, שהוא בעצם הכלי המרכזי שלנו בעיצוב ובניית האתר. דרכו אפשר לשלוט בהכל, כולל הכל.

ניקח, לעומת זאת את תוסף ה-Elementor של וורדפרס שהוא אחד הכלים המדוברים היום בעולם לעיצוב ובניית אתרים בוורדפרס. במילים אחרות, זה הכלי הכי מתקדם לבניית אתרים בוורדפרס. מכיוון שאלמנטור עדיין צריך לעמוד תחת המגבלות של וורדפרס (כי הוא ליטרלי בתוכה), זה יוצר קושי ומן גמלוניות בתהליך העיצוב והבניה. וורדפרס היא קצת עולם האינטרנט הישן. היא נראית ככה, מרגישה ככה, מתפקדת ככה. זה יוצר זמני הגשה ארוכים יותר של פרויקטים כי לוקח יותר זמן לעשות הרבה דברים. זה יוצר אתרים פחות טובים וככה אינטרנט פחות טוב, וזה יוצר תסכול אצל כל אחד מהצדדים. 

לוח העיצוב של אלמנטור
לוח העיצוב של אלמנטור

אני רוצה להבהיר כאן משהו. יש מעצבים ובוני אתרים שבונים אתרים מדהימים בוורדפרס. זה בהחלט אפשרי! ההמלצה שלי לאותם אנשים מוכשרים היא להתקדם עם הטכנולוגיה ולעבור לעבוד במערכות מתקדמות הרבה יותר. זה יכול להיות וובפלואו, Framer (אולי ניגע בו בהמשך) או כלים טובים אחרים.

Webflow מאשפרת לנו לתפעל הכל בצורה מבנית פשוטה. שפות בניית האתרים מאפשרת לנו להשתמש במודל פשוט שנקרא Box Model שמאפשר לנו לסדר דברים איך שנרצה על גבי הקנבס הלבן שלנו, שהוא כרגע אתר ריק. אפשר לשים קופסאות אחת על השניה, מתחת, לפני ומאחור. להציג אותם מתי שנרצה ולהסתיר כשלא רוצים. בתוך כל קופסא אפשר לשים כמה דברים שרוצים (כי זה דיגיטלי…), מקופסאות ועד טקסט, קישורים ותמונות, וגם אותם אפשר לסדר איך שרוצים. 

הדגמה ויזואלית של ה-Box Model שעליו בנוי כל אתר ואתר
הדגמה ויזואלית של ה-Box Model שעליו בנוי כל אתר ואתר

עם ההבנה הזאת אנחנו יכולים לעשות ליטרלי מה שבא לנו באתר שלנו. וובפלואו מאפשרים לנו להשתמש בכל היתרונות שהקוד מאפשר לנו, וכך אנחנו לא מוגבלים על ידי מערכות נוספות שנותנות לנו כללים משלהן על איך אנחנו צריכים להשתמש בקוד הזה. אם יש חופש עיצובי, אז עד הסוף.

Webflow Designer
קבלו מבט אקסלוסיבי לדיזייניר של וובפלואו (Webflow Designer)

וזה, כדי להמחיש, הנה אתר מאוד יפה שנבנה בוובפלואו:

screenshot of desserto website, webflow example website
שווה להיכנס ולחוות אותו. אתר סופר מעניין.

5. אחסון, אבטחה ושירות לקוחות

אחסון אתרים זה עולם שלם. בכלל, שרתים ו-Cloud זה עולם שלם. ולא נכנס אליו, אלא נראה זה משפיע עלינו, בעלי האתרים הקטנים.

כשאנחנו מפתחים אתרים אנחנו יכולים לבחור איפה לאחסן אותם, לפי השרת שעונה על הדרישות שלנו - מאובטח, מהיר, אמין וכו'. כשאנחנו בונים אתר בוורדפרס יש לנו אפשרות לבחור איפה אנחנו רוצים להפעיל אותו. יש המון שירוfתים שעושים את זה כמו למשל אתר הדומיינים הגדול בעולם GoDaddy, ועוד שירותים כמו BlueHost שמאפשרים לכם להקים אתר וורדפרס בכמה לחיצות כפתור ובעלויות לא גבוהות בכלל. וכן, אתם תשלמו על זה בדברים אחרים.

גם לתוסף אלמנטור בכבודו ובעצמו יש חבילות אחסון לאתרי וורדפרס שכוללות בתוכן את תוסף העיצוב. זה נשמע משתלם, גם תוסף וגם אחסון בחבילה אחת, אבל זה בא לידי ביטוי בדברים אחרים כמו מה שהזכרנו, מהירות ואבטחה. מעניין לומר שאלמנטור שייך לחברת Automattic שנותנת עוד שירותים כאלו כמו Wordpress.com שזה אחד הפרויקטים הגדולים שנוצרו לאחר עלייתו של וורדפרס איי שם בתחילת שנות ה-2000 ובעזרתו אפשר היה לפתוח אתר בלי להתקין באופן ידני את המערכת על שרת כלשהו.

אז יש הרבה בלבול בעולם הזה. וובפלואו פותרים את זה ונותנים לנו שתי אפשרויות. או שנאחסן אצלם, שזה אינטגרלי וקל מאוד לביצוע, או שנייצא את הקוד ונאחסן איפה שבא לנו. האופציה השניה קצת תמנע מאיתנו את החופשיות של עדכון האתר והשימוש בכלים של וובפלואו, אבל זה אפשרי. אבל אם בכל זאת רציתם לעשות החלטה נכונה ולשלם לוובפלואו שיאחסנו אצלם את האתר, אתם לא תצטערו על זה.

וובפלואו עומדים בכל בקריטריונים המשעממים של אבטחה סייבר ומידע, ומתפעלים את השרתים שלהם בעזרת AWS של אמזון. השרתים שלהם יציבים מאוד, מהירים בצורה מעוררת השראה ולא מגבילים אותנו כמעט בשום דבר. המחיר גבוה יחסית (כ-14 דולר בחודש), אבל רק אם משווים את זה לאחסון וורדפרס. ולא משווים תפוז לתפוח.

על שירות הלקוחות של Webflow אין צורך להרחיב. הוא פשוט מצוין. הם זריזים במענה שלהם למרות שהם חברה גדולה, ותמיד יש את הקהילה שעוזרת ותומכת בהרבה ערוצים באופן דיי מיידי. שואלים שם כל שאלה ומקבלים תשובות מהקהילה או מהצוות של וובפלואו בעצמם.

website transformation illustration
סתם תמונה מגניבה לסיום שעשיתי במידג'רני כי למה לא

לסיכום

אני לא ממש אוהב סיכומים, ולדעתי המאמר הזה דיי מסכם את עצמו. אני רואה אתרים של עסקים באופן יומיומי. אני מייעץ גם לאתרים שלא בנויים בוובפלואו איך להשתפר ולחשוב קצת אחרת על האתר שלהם. אבל בסוף, האינטרנט יוכיח את עצמו כמו שקרה בעשורים האחרונים ואנחנו נראה מעבר למערכות יותר מתקדמות. וובפלואו היא אחת מהן.

עסקים צריכים לבנות תשתית טובה באונליין מהסיבה הפשוטה שמשם מגיע רוב הטרפיק שלהם והלקוחות שלהם. שם רואים אותם. ברשתות, בפרופילים, ובאתר שלהם. והאתר שלהם הוא המקום היחיד שהוא באמת שלהם ולא חלק מרשת גדולה יותר (פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק וכו'), ובו הם ממש יכולים להיות הם.

כמו שבבית שלנו, אנחנו תמיד אנחנו.