תוכן עניינים

כמוכם, גם אני לא אוהב ששולחים לי שטויות. לכן אני משתף רק מה שנראה לי מעניין מספיק. תרשמו, מקסימום לא תאהבו :)

וואי וואי, איזה כיף שהצטרפת!
בפעם הבאה שיוצא ניוזלטר (שזה אחת לשבוע, או כשיש משהו מעניין ממש), אתם תקבלו אותו ישר למייל שלכם :)
משהו לא מסתדר. אולי המייל לא תקין?
תבדקו ותנסו שוב.

לא מצליחים להוציא את המיטב מ-ChatGPT? רוצים לדעת איך למקסם את הפוטנציאל של הבינה המלאכותית כדי לקבל תשובות מדויקות ומועילות יותר? במדריך הזה אחשוף בפניכם כמה טיפים פשוטים אך קריטיים שיאפשרו לכם להפיק תוצאות טובות יותר עם ChatGPT, תוך שימוש במידע מדויק ובשיחה נכונה עם הבוט. בין אם אתם משתמשים בגרסה החינמית של GPT-3.5 או בגרסאות מתקדמות יותר כמו GPT-4/4o או מודלים אחרים כמו Gemini ו-Claude, הפיצ'רים שנסביר כאן יעזרו לכם להפיק את המרב מהכלי. תלמדו איך לחשוב כמו מחשב, לספק מידע בצורה אופטימלית, ולהשתמש ביכולות החדשות והמשופרות של המודלים. פתחו את הראש ותנו לבינה המלאכותית לעשות לכם סדר במחשבות ולעזור לכם להגיע להחלטות נכונות יותר. אל תפספסו את ההזדמנות לשדרג את הידע והיכולות שלכם!

*כל מה שמוסבר כאן במדריך נוסה ונבדק שעובד עם הגירסא החינמית של ChatGPT (שעובדת על מודל GPT-3.5). בלי קשר, המדריך מתאים לרוב מודלי השפה שאנחנו המוכרים: ChatGPT, Gemini ו-Claude, אך הפיצ'רים משתנים ממוצר למוצר.

הקדמה (לא לדלג!)

הרבה אנשים מגלים את הקסם של הבינה המלאכותית, בעיקר במוצרים כמו ChatGPT, מידג'רני ודומיהם - ומיד נבהלים מרמת המורכבות או מהעומס הטכנולוגי, ומיד סוגרים את האפליקציה. אפשר לומר שהרבה מאיתנו מתלהבים וזורקים, מה שנקרא. אז אני פה לומר לכם: זה הגיוני לחלוטין.

קשה מאוד לבוא לכלי חדש ולא מוכר אך עדיין כמעט כל-יכול, ולהתחיל להשתמש בו לצרכים אישיים, יומיומיים אולי, ומיד לקבל תשובות טובות להכל. אם תנסו למשל לשאול ג'פט (ChatGPT או צ'אט AI אחר) שאלות כלליות כמו "תעזור לי להחליט על מקום העבודה הבא שלי", סביר להניח שתקבלו תשובה לא קצרה בכלל שכוללת הרבה הנחות שהוא מניח, ונתונים כלליים שהוא חושב שכדאי לומר. הוא פשוט יזרוק הרבה טקסט על המסך. אבל צריך להבין: זה מה שהוא עושה. אם תרצו בכך, ג'פט יכתוב לכם אינסוף טקסט אפילו ממילה בודדת אחת.

אבל כמובן שזה חוטא למטרה האמיתית שלו. הוא הרי לא מכיר אתכם, ולכן הוא לא יכול לתת לכם תשובה מתאימה. הוא אולי יגרום לכם לחשוב, ואולי באמת יגיד כמה דברים חכמים, אבל האמת היא שכל מה שהוא יגיד נכון לכל מקרה כזה שמישהו ישאל אותו את אותה השאלה. התשובה לא תהיה אותו דבר, אבל יהיה דמיון מובהק.

מה שחסר לו, בעצם, זה אתכם.

הג'פט מנהל איתכם שיחה ואתם חלק עיקרי מאוד ממנה. אם הוא יכיר את הסיפור, את השיקולים שאתם לוקחים, אם תפרטו לו עם כמה שיותר פרטים, שאלות, הנחות, מחשבות, סיבות ונסיבות, הוא באמת ידע לעשות מזה קסמים. יש לו יכולות מדהימות, לג'פט. הוא מומחה בהרבה מאוד תחומים, ויש לו יכולת לעשות ניתוח נתונים יוצא דופן לאינסוף מידע ולכן זו כמעט חובה עלינו להשתמש בו בחכמה. כמו שדוד בן אמר, עם כוח גדול באה אחריות גדולה. [אייקון של ספיידרמן]

רובוט כתום קטן וחמוד יושב ליד שלט עם הכיתוב "ChatGPT"

נסו לחשוב כמו מחשב

כל כלי בינה מלאכותית (אם להיות מדויקים, ה-Generative AI, ולאו דווקא כל כלי), יכול לייצר המון מידע ממינימום מידע שנספק לו. זה אומר שהמידע שנספק לו הוא חשוב בצורה דרמטית. אני חושב שלפעמים קשה לנו להבין את זה, כי קצת קשה לנו לחשוב כמו מחשב - או יותר גרוע, כמו מחשב בינה מלאכותית, או יותר גרוע, מחשב קוונטי! - ולעבוד איתו בצורה נכונה.

אז הנה לכם כמה טיפים פשוטים אך מעולים שיגרמו לכם לחשוב מחדש על ג'פט:

1. להבין ששימוש חכם בבינה מלאכותית דורש למידה, ניסיונות וסבלנות

מכרו לנו ש-AI זה סופר מהיר וסופר חכם. זה נכון, אבל אין אמת אחת. ChatGPT ובכלל כל מנגנוני ה-AI, הם מהירים כמו שלא יכולנו לדמיין איי שם בשנת 2022. שלא לדבר על זה שזה ממש מדע בדיוני לעומת הטכנולוגיה של שנות ה-90. המודלים האלה יכולים לעלות עשרות רעיונות לכל דבר שתחשבו עליו בשניות בודדות. העניין הוא שהתהליך שאני מדבר עליו כאן הוא שימוש בבינה מלאכותית בצורה קצת שונה, עמוקה יותר, שיכולה להוביל לשיפור בקבלת ההחלטות שלנו וההבנה שלנו את הסיטואציות שאנחנו מתמודדים איתן, בעבודה ובחיים בכלל. הצ'אט לא ישפוט אתכם, לא יביע דעה ובטח שלא יתווכח (רק לזכור שהוא לפעמים יזבל את השכל וצריך לקחת את זה בחשבון).

צריך להתייחס אליו כמו ישות עם ידע רחב ועמוק בהמון תחומים (Multi Deciplinary) ולהבין שהיתרון האמיתי שלו הוא היכולת לנתח מידע רב מאוד ולא מסודר לפי בקשתנו.

שיחה עם הצ'אט יכולה לכלול כמה שלבים. אנחנו יכולים להוסיף ולתקן מידע שנתנו לו בהודעה הקודמת כל הזמן. אנחנו גם יכולים לעצור אותו מלכתוב לנו אם אנחנו רואים שהוא לא בדיוק הבין מה ניסינו לומר. אנחנו בוחרים באיזה מידע להזין אותו ונקודת המבט שלו תהיה אובייקטיבית. אם קיבלנו ממנו תשובה לא ברורה או אפילו הזויה, זה כנראה כי לא הסברנו את עצמנו כמו שצריך.

שלא תבינו לא נכון. שיחות עם הצ'אט יכולות להיות קצרות ונקודתיות. אני למשל נעזר בו לפעמים לכתיבת קוד, אז השיחות מכילות שאלות כמו "איך קוראים לפונקציה ב-javascript שמשנה class לאלמנט מסוים?". לא נורא אם לא הבנתם מה אמרתי כאן, העיקר הוא להבין שלפעמים צריך משהו קטן ונקודתי שבגוגל יקח 2 דקות, ועם ג'פט יקח 10 שניות.

2. תספקו לו כמה שיותר מידע

לפעמים אני מרגיש שזה יותר מתפלסף מאשר פרקטי. הרי, כמה באמת אפשר להרחיב? כמה באמת אפשר לפרט את הבעיה? לפעמים אנחנו אפילו לא בטוחים שהדברים שאנחנו חושבים עליהם קשורים ישירות לסיטואציה שאנחנו רוצים לדבר עלייה. לפעמים בתוך כל המחשבות שלנו - למשל, על עבודה חדשה - יש שיקולים שלא קשורים לעבודה החדשה. אם רציתי לדבר על המקצוע והעבודה שלי, אז למה שאני אכניס לצ'אט שיקולים שלא קשורים לעבודה שלי?

אז בואו רגע נבין מה זה אומר לספק לג'פט כמה שיותר מידע.

נניח ואתם רוצים לדבר איתו על זה שנמאס לכם מהתפקיד הנוכחי בעבודה שלכם ואתם רוצים למצוא עבודה חדשה. אתם, בתוככם, יודעים שמעורב בזה גם קצת כעס על הבוס, ואולי השכר שלכם לא תואם לכישורים. אולי אתם לא מרגישים מיצוי בתפקיד, ואולי פשוט בא לכם להתרענן ולשנות אווירה. גם בתוך כל אלה אפשר לרדת לעומק. יכול להיות שיש תפקיד שמושך אתכם מאוד ושמתם לזה לב, אולי אפילו כבר חקרתם קצת על תפקיד חדש ויש לכם שאלות או תהיות שאתם לא בטוחים לגביהן. אולי אתם מפחדים שגם בתפקיד החדש תרגישו מיצוי יחסית מהר וההרגשה הזאת קצת תוקעת אתכם. אולי אתם רוצים גם לדבר על השכר ורמת החיים שלכם. ובאיזשהו שלב הכל כבר נראה יותר מדי, הרבה שיקולים והרבה עומס.

וכאן בדיוק ג'פט נכנס לתמונה.

זה ה-כלי להשתמש בו כשיש לנו עומס מידע, שאלות, מסקנות, על אחת כמה וכמה כשהכל מבולבל וקשה לחשוב בהיגיון. הוא ידע לעשות לכם סדר במחשבות ולרכז אתכם בדברים החשובים.

אם תתנו לו מספיק מידע, ג'פט לא רק ידע לתת לכם תשובה טובה על הקריירה או התפקיד החדש שאתם רוצים לחפש. כל עוד תדעו לומר לו את מכלול הדברים - ג'פט ידע להשתמש בתחומי מומחיות נישתיים שיש לו איי שם במערכת הנוירונים (הדיגיטליים) שלו ולשלב אותם בסך השיקולים שלכם. הוא אמנם לא יפתור לכם את הבעיה בעצמו, אבל הוא יעזור לכם למצוא שיטות וכלים שתוכלו לעבוד איתם כדי שתגיעו למסקנות שתהיו שלמים איתן.

במילים פשוטות, ה-GPT מעדיף לקבל כמה שיותר מידע בבת אחת ובהודעה אחת. כמה שיותר שיקולים, דילמות, בעיות, פתרונות, הנחות, רעיונות, דרישות, בטקסט אחד, ארוך ככל שיהיה, וזה לא אומר שאי אפשר להמשיך להעמיק איתו בהודעות נוספות באותה השיחה.

רובוט כתום קטן וחמוד הולך ברחוב שמח וחייכן

3. תלמדו את הכלי ותשתמשו ביכולות החדשות שלו

גלישה באינטרנט

בשונה מבעבר הרחוק (תחילת 2023) ה-GPT מחובר לאינטרנט גם בגירסא החינמית. כן, שמעתם נכון. אינטרנט! עד לא מזמן ChatGPT באופן ספציפי היה מעודכן עד סוף 2021 אבל עכשיו הוא יכול לחפש מידע ברחבי האינטנרנט. זה אומר שאני יכול לכתוב לו בקשה כמו:

Search the web for the best antivirus software and give me a list of things to consider when deciding on which program to choose and point me to your reference

ג'פט יכתוב הודעה כמו "Searching for best antivirus 2024" ויחזיר תשובה מדויקת למה שביקשתי (קישור לשיחה עצמה):

שיחה עם ChatGPT על המלצות לתוכנות אנטיוירוס חדשות

עריכה של הודעות

בנוסף וחשוב לא פחות, יש אפשרות לערוך הודעות ששלחתם. אם טעיתם באיזה מילה או הבנתם שיכולתם לנסח את ההודעה באופן שונה, אתם לא צריכים לשלוח הודעה חדשה אלא פשוט לערוך אותה עם הכפתור של העיפרון שמופיע ברגע שעומדים על ההודעה שלכם:

כפתור עריכת הודעה בחלון שיחה עם ChatGPT

שימוש באפליקיות (בשמם הרשמי: GPTs)

אוקיי, אז מה זה בדיוק האפליקציות האלה? נתחיל מזה שגם בגירסא החינמית של ChatGPT אפשר לנסות להשתמש באפליקציות. לא בכולן כנראה, אבל אפשר. GPTs הן בעצם צ'אטים רגילים של ה-AI רק שהם מאומנים ויכולים לספק תוצרים ספציפיים מאוד. הם יכולים להתחבר לאפליקציות חיצוניות כמו Canva, Adobe, מסדי נתונים למיניהם ולתת לכם למשל אפשרות לייצר פוסטים בכמה מילים שתדברו עם הבוט. ה-GPTs יכולים להיות מומחים בתחום ספציפי מאוד כמו מתמטיקאים מוכשרים או עזרה ביצירת טקסטים לבלוג שלכם. זה נכון שגם הצ'אט בעצמו יכול לעשות את זה מבלי האפליקציות שלו, אבל אלה ממקדות אותו ונותנות לו יכולות ספציפיות יותר. למשל, צ'אטים שאומנו לתת פרומפטים מדויקים יותר ליצירת תמונות AI במידג'רני. לייצר כזה בוט יקח זמן וידרוש הבנה עמוקה במידג'רני כדי שיתן תוצאות טובות.

אם אתם לקוחות משלמים של OpenAI, אתם יכולים לייצר GPTs משלכם. תלחצו על כפתור Create ותמשיכו משם.

צילום מסך של חנות האפליקציות של ChatGPT

אתם יכולים לנסות את המודל החדש בחינם! (GPT-4o)

בצעד יוצא דופן OpenAI נותנת לנו את האפשרות לשוחח קצת עם המודל החדש מבלי לשלם. נצלו את זה, זה שווה. למודלים החדשים - גם GPT, וגם ג'מיני של גוגל, וגם קלאודה של אנטרופיק - יש יכולות יוצאות דופן שמאפשרות להם להתמחות בהרבה מאוד תחומים, ולקשר ביניהם בצורה כזאת שהכל מדבר עם הכל. זה ממש כמו Mastermind Group בכף ידכם. אנסה להסביר: לא מדובר במומחה אחד שיש ברשותו הרבה מידע, אלא בהרבה מומחים קטנים שמרכיבים מערכת אחת. זה ההסבר הפשטני, ואם מישהו רוצה להרחיב אני ממליץ לקרוא על Deep Learning ורשת עצבית מלאכותית (ANN – Artificial Neural Network) (ויקיפדה).

  1. הבנתם את הקטע? נסו להשתדרג

המודלים החינמיים של כל החברות שהצגתי קודם הם הרבה יותר מכל מה שהיינו יכולים לבקש לפני 2023. זה היה צפוי מאוד שלא נישאר שם באותה הנקודה, בעיקר כי העידן הזה של AI, בדיוק כמו תחילת העידן הדיגיטלי, הביא לתאוצה שלא נרגעת בתחומים רבים. הבינה המלאכותית משגעת את כולם, ובצדק.

אני מאלה שחושבים שצריך להתקדם יחד עם הטכנולוגיה ולא להתעלם ממנה. הבעיה העיקרית היא שההתקדמות היא כל כך מהירה שקשה לעמוד בקצב. כל יום משתחרר כלי חדש וכל יום ממליצים לנו על דברים אחרים ואני חושב שברגעים כאלה צריך לעצור ולהסתכל מלמעלה על התמונה הגדולה.

אני ראיתי את הטירוף הזה, ואני החלטתי שאני צריך גישה לכלי AI, כי זה כל כך מושך אותי שאני חייב להיות בתוך הלופ של מה מתחדש ומה קורה וזה. אבל אני לא יכול להשתלט על כל הכלים. ובטח שלא לרכוש מנויים לכל הכלים. אז החלטתי ללכת על מנוי ל-GPT (לא מסיבה מסוימת אגב, אני גם מאוד אוהב את Claude). יש לי גם מנוי למידג'רני, כי אני חושב שזה המנוע text-to-image הכי טוב שקיים היום.

שימוש במודלים הבינה שבתשלום הוא מתוך הבנה שהמודלים החינמיים לא עונים על הדרישות שלי וזה בגלל שאני משתמש בבינה באופן יומיומי, ולכן קל לי מאוד להמליץ לכם: אם יש לכם כלי שהתחברתם אליו, הבנתם איך הוא עובד, הוא נוח לכם ואתם מרגישים שהוא עוד לא עונה לכם על כל הדרישות, נסו לשדרג, אפילו רק לחודש אחד (זה לא כזה יקר) ותראו אם זה משפר משהו.

לסיכום

הבינה המלאכותית שיפרה לי את החיים בצורה יוצאת מן הכלל. כשאני מתכנת, יש לי חלון פתוח עם ג'פט והוא שם לכל עזרה שאני צריך בקוד. כשאני כותב אני שואל שאלות על הקבצים שלי כדי לראות אם נגעתי נכון בנקודות שרציתי. כשאני לקראת החלטה מאתגרת, אני מנסה לגרום לו לעזור לי. ל-AI יש יכולות לעזור ולשפר תהליכים בהרבה תחומים. נסו לאתגר אותו וגם את עצמכם באינטרקציה איתו.