תוכן עניינים

כמוכם, גם אני לא אוהב ששולחים לי שטויות. לכן אני משתף רק מה שנראה לי מעניין מספיק. תרשמו, מקסימום לא תאהבו :)

וואי וואי, איזה כיף שהצטרפת!
בפעם הבאה שיוצא ניוזלטר (שזה אחת לשבוע, או כשיש משהו מעניין ממש), אתם תקבלו אותו ישר למייל שלכם :)
משהו לא מסתדר. אולי המייל לא תקין?
תבדקו ותנסו שוב.

סדרת המדריכים לטכנופוב המתחיל:

  1. חלק 1 - המדריך לטכנופוב המתחיל: שימוש חכם ויוצא דופן בכלי Office
  2. חלק 2 - המדריך לטכנופוב המתחיל: שירותי ענן (Cloud) ואבטחת המידע שלכם
  3. חלק 3 - המדריך לטכנופוב המתחיל: בינה מלאכותית ומודלי שפה גדולים במילים פשוטות

יש לי וידוי, השתמשתי בצ'אט GPT

בשבוע שעבר דיברנו על הענן. אני מקווה שהצלחתי לעזור לכם להבין בדיוק מה הוא עושה, איך, ולאיזה שינויים הוא גרם בסביבה המוחשית שלנו. קיבלתם רשימת שאלות שיעזרו לכם להתאים את הענן לשימוש שלכם באופן מיטבי והסבר על העננים הרלוונטיים והפופולריים ביותר. דיברנו על הענן של אפל iCloud, מייקרוסופט OneDrive, גוגל דרייב, Dropbox והיתרונות והחסרונות של כל אחד מהם בהתאם לצרכים שלכם. מאחר והשתמשתי ב-ChatGPT כדי לכתוב את המאמר האחרון, חשבתי שזה יהיה רק הוגן אם השבוע אספר לכם איך עשיתי את זה ולמה. אתם יודעים שגם פה אני לא אוותר לכם ולמרות שמדובר בטכנולוגיה מתקדמת אנחנו נתנער מהחשש וננסה קודם להבין איך הכלי הזה עובד, ואני חושבת שהדרך הטובה ביותר תהיה לשאול את הצ'ט עצמו:

שאלה: "ההבנה שלי בטכנולוגיה היא בסיסית. אשמח לדעת איך צ'אט ג'יפיטי ופלטפורמות דומות של צ'אט AI עובדות?"

תשובה: "צ'אט GPT ופלטפורמות דומות מבוססות על טכנולוגיה שנקראת 'בינה מלאכותית' (AI) ו'עיבוד שפה טבעית' (NLP). התהליך שבו הפלטפורמה עובדת כולל כמה שלבים עיקריים:

אימון המודל: המודל כמו GPT מאומן על כמויות עצומות של טקסטים מהאינטרנט, ספרים, ומקורות אחרים. במהלך האימון, המערכת לומדת לזהות תבניות בשפה, מבנים דקדוקיים ומשמעויות של מילים ומשפטים.

פלטפורמת המודל: כשאת או מישהו אחר כותב שאלה או בקשה בצ'אט, המודל משתמש במה שלמד במהלך האימון כדי לנסות ולהבין את השאלה ולהחזיר תשובה שתהיה הגיונית ותואמת לשיחה.

יצירת תשובות: המערכת בוחרת את המילים הבאות בהתבסס על ההקשר וההיסטוריה של השיחה. כך היא יוצרת טקסט שמרגיש כאילו הוא נכתב על ידי בן אדם.

שיפור מתמיד: המודלים משתפרים ומתעדכנים כל הזמן. המפתחים מקבלים משוב מהמשתמשים ומאכילים את המודלים בנתונים חדשים כדי לשפר את הדיוק והתועלת של התשובות.

באופן כללי, המערכות האלה מבוססות על חישובים מתמטיים מורכבים שמתבצעים על ידי מחשבים עוצמתיים, כך שהמשתמש מקבל תשובות מהירות וענייניות."

איור של ענן טכנולוגי מרחף עם רכיבים מתחתיו, המדגים את מבנה ותפקוד הענן.

להבין את הבסיס של AI ומודלי שפה

מה למדנו? GPT הוא מודל שמבוסס על בינה מלאכותית שעברה סדנת חינוך אינטנסיבית. תחשבו על זה ככה, לי לקח 30 שנות חיים ללמוד את מה שאני יודעת מבחינת ידע כללי, היסטוריה, מדע ועוד הרבה נושאים אחרים, בעוד ש-GPT הוא רק בן 6 וידע יותר ממה שאי פעם אדע עוד בזמן השקתו.

בעצם לאחר כתיבת הקוד ויצירת המודל, המהנדסים צריכים להזין לתוכו את כל המידע שהם רק יכולים כדי שהוא יוכל לתת מענה למגוון רחב ככל הניתן של נושאים, שפות, תרבויות וכו'. ממש לא מזמן ניסיתי את הפיצ'ר של GPT שמאפשר לכם לשוחח איתו באמת, לא להתכתב. דיברתי בעברית, באנגלית, עם מבטאים שונים וכל פעם מחדש הופתעתי ממהירות התגובה. היכולת הזאת להבין לא משנה איך אני מדברת, הושגה בזכות המהנדסים שלימדו את המודל איך שפות שונות נשמעות במבטאים שונים, כיצד זה משנה את הדקדוק ואת הסלנג שמשתמשים בו, את ההקשרים התרבותיים שיש לשילובי שפות מסוימים, ולאחר מכן הם ביצעו התאמות נוספות בהתאם לפידבקים שהם קיבלו על ידי משתמשים.

תהליך השיפור הזה קורה באופן שוטף ואחד הדברים שאנחנו תמיד צריכים לשים לב אליהם כשאנחנו משתמשים בצ'אט AI הוא תאריך התיקוף האחרון שבוצע בו.

שאלה: "מה תאריך העדכון האחרון שלך?"

תשובה: "תאריך העדכון האחרון שלי הוא אוגוסט 2023. כל הידע שלי מבוסס על מידע שהיה זמין עד אז."

כל מודל פתוח מסוג AI יענה לכם בכנות על השאלה הזו וכאשר אתם מחפשים מידע, חשוב לדעת שמערכות כאלה כמעט אף פעם (למעט מערכות ממסדיות שעולות לא מעט) לא יהיו עדכניות לאותו היום, השבוע, החודש, ולרוב גם לא לחצי השנה האחרונה. ככה שאם אתם רוצים להיות מעודכנים בדברים הכי עכשוויים, זה לא המקום עבורכם. לעומת זאת אם אתם מחפשים כלי שיעזור לכם במגוון רחב של נושאים אחרים זוהי התאמה די מושלמת.

תהליך הלמידה שלי

כשכתבתי את המאמר הקודם, הייתי מודעת לכך שהניסיון שלי מוגבל. אמנם עבדתי עם שירותי ענן רבים גם בעולם העסקי וגם בעולם האישי, אבל אני לא מומחית בעניין אז היה לי חשוב "להתייעץ". בהתחלה סיפרתי לצ'אט שאני צריכה בעצמי המלצה על ענן טוב ואיכותי וחזרתי על השאלה כמה פעמים כשכל פעם החלפתי את סוג המכשיר, סוג השימוש או סוג המערכת הנתמכת. מאחר וכל העננים שהצ'אט המליץ עליהם היו כאלה שכבר הכרתי, ביקשתי לדעת על עננים אחרים וזו נקודה טובה מאוד להמחשת אופן הדיבור עם צ'אט AI – הוא חייב שתהיו ספציפיים. 

כדי להפיק את המיטב מהשיח אתם חייבים לאבחן טוב טוב את השאלה שלכם או את הדבר אותו אתם מעוניינים לברר/ללמוד. אם הייתי שואלת רק "ארצה לדעת על שירותי ענן נוספים", אותם טכנולוגיות ומוצרים שהצ'אט יבחר להציג בפניי יהיו ללא הקשר. לכן אני צריכה להבהיר לו איזה שירותים נוספים אני רוצה ובמקרה הזה רציתי "רשימה של שירותי ענן נוספים שרלוונטיים לאופני השימוש שהזכרתי מעלה, מידע בסיסי עליהם והסיבה שבגללה לא המלצת לי עליהם קודם". 

בתשובה של הצ'אט הוא הזכיר שירותים נוספים שלא מתאימים מאחר ואין להם גרסה חינמית, או שהם לא מתאימים לכל סוגי הקהל ושלל סיבות נוספות וכך ידעתי עם איזה עננים להמשיך את ההשוואה.

שאר השאלות שלי היו מאוד ישירות – הבהרתי לצ'אט על איזה עננים אני מדברת בכל שאלה ששאלתי כדי לוודא שאקבל מידע רק עליהם, ביקשתי השוואה של יתרונות וחסרונות, מידע על האבטחה שכל שירות נותן, קישור ישיר לאתר הרשמי כדי לוודא שהמדיניות והפיצ'רים לא השתנו מאז שהצ'אט עודכן.

הצ'אט לא חסך לי בסופו של דבר את הביקור באתר הרשמי והמעבר על תנאי השימוש והממשק העדכני, אבל הוא קיצר עבורי מחקר שיכול היה לקחת כמה שעות אם לא ימים, לפחות משעה. זאת בין היתר בזכות זה שידעתי איך לשאול, אחרת הייתי עדיין מגיעה לתוצאות אבל זה היה לוקח יותר זמן.

אני חושבת שהגיע הזמן שאלמד לחלוק, אז אשתף אתכם בחוקי הזהב שלי לשיח עם צ'אטים AI. כל אלו תקפים לשיחות עם מגוון הכלים שיש לנו היום והשימוש בהם הוא (גם) חינמי - ChatGPT, קלוד (Claude), ו-Gemini של גוגל.

איך להוציא את המקסימום מצ'אט AI

*ברשימה מטה מופיעות לכם המלצות לתרגול שיחה עם צ'אט כדי להתנסות בכתיבה נכונה. במידה וטרם ניסיתם ואתם מעוניינים לעקוב אחר התרגול, אני ממליצה להתחיל עם ChatGPT מאחר והרישום שלו זריז והחבילה החינמית די נדיבה.

פשטות

AI אמנם מרגיש לפעמים כאילו יש בן אנוש בצד השני, אבל אתם לא יכולים לשכוח שזה יותר קרוב לרובוט. קוד זה דבר לוגי, אז בקשות פשוטות זה המפתח ושימוש בשפה פשוטה יעזור לכם לתקשר בצורה מיטבית.

תחשבו למשל על משפט מלא בסלנג, מילים בלועזית או כל דוגמא אחרת, לעומת משפט המנוסח בשפה שכל אחד יכול להבין. אתם יכולים לנסות לשאול את הצ'אט פעמיים את אותה השאלה כשפעם אחת היא מפושטת ופעם אחת היא מורכבת או מסורבלת ותראו את ההבדל. למשל, תספרו לצ'אט שאתם רוצים לטייל בסוף השבוע הקרוב ובשאלה אחרת תספרו לו שאיזה חבר שלכם אתו נפגשתם לפני שבוע וחצי הראה לכם צילום של מקום מאוד יפה בו הוא טייל וזה "עשה לכם חשק".

אפיון שאלות מראש

כמו שאתם גולשים באתר כלשהו שיש בו חיפוש ומפעילים סינון חיפושים (נניח חיפוש דירה לפי עיר או ביגוד לפי מחלקות), כאן אתם צריכים להיות כלי הסינון של הצ'אט. לדוגמא, אם ארצה עזרה מהצ'אט בחיפוש שמורות טבע בסביבת ביתי לא יעזור לי לבקש רשימה של שמורות טבע בלבד כי אוכל לקבל גם מקומות יפיפיים ביבשות אחרות. אצטרך להבהיר שכוונתי היא לסביבה הקרובה אליי ואקבל תוצאות אף יותר טובות אם אכתוב מראש מה המשמעות של "הסביבה הקרובה אליי".

תנסו לכתוב לצ'אט פעם אחת "אני רוצה רשימה של שמורות טבע", ואז תכתבו "אשמח לקבל רשימה של שמורות טבע הנמצאות במרחק עד חצי שעה נסיעה מ[עיר המגורים שלכם] ושניתן לשחרר בהן כלבים/להבעיר מנגל/להפעיל מוזיקה/אחר".

איור של ילד משוחח עם רובוט בצורה פשוטה, המדגים אינטראקציה בין אדם ל-AI.

הבהרת ציפיות

זה המפתח לתקשורת טובה! אתם רוצים הסבר או עצה? בפורמט מסוים? מנקודת מבט מסוימת? הכל אפשרי, אתם רק צריכים לדעת לבקש.

עם אותן השאלות מהסעיף הקודם, תנסו עכשיו לבקש מהצ'אט להסביר את זה לא בצורת רשימה אלא בפסקה. זה לא הסוף, חכו. עכשיו תבקשו מהצ'אט לכתוב את הרשימה מחדש בצורה רשמית יותר. תנסו לבקש צורות שונות ולראות איך הכל משתנה (ידידותי, רישמי, מקצועי, קליל, קצר, מפורט, וכו').

ספציפיות

תמיד תבהירו על מה אתם שואלים, מה אתם רוצים לקבל, מה רמת הידע הקודמת שלכם בנושא, ותכללו את כל הפרטים שימסגרו את השאלה שלכם כמו שצריך.

נחזור לנושא שמורות הטבע, נוכל לדייק את השאלה עוד יותר על ידי ציון כלי התחבורה איתו היינו רוצים להגיע, כמה אנשים נהיה, באיזה שעות נרצה ללכת, האם אנחנו מחפשים שמורה עם מאגר מים או לא, שמתאימה לישיבה או לטיול, שיש בה שולחנות פיקניק או מקום לפרוש שמיכה, ועוד כל פרט שקיים בידכם ויעזור למקד את התשובה לתוצאה המתאימה ביותר.

בלי מידע רגיש

צ'אטים מהסוג הזה עוקבים אחרי המידע שלכם. לא לצורכי קונספירציה כזו או אחרת, אלא בשביל להשיג יותר מידע עדכני על מה שקורה בעולם, בשביל להגיב אליכם בצורה מדויקת יותר ובשביל להמשיך לדייק את התשובות ורמת ההבנה של הממשק.

מה זה אומר? קודם כל, בשום פנים אל תשתפו עם הצ'אט כל מידע המוגן בפרטיות או קניין או כל סוג אחר של חסם משפטי. למשל אל תשתפו מידע פנימי של מקום העבודה שלכם. הצ'אט לא ישלח מייל למנהל שלכם וילשין עליכם, אבל זה כן מידע שישמר במערכת וייתכן ויראה אור ביום מן הימים בצורה כזו אחרת. ובתכלס, פשוט חבל על הסיכון.

ודבר אחד אחרון

החוק הבא לא נכנס לרשימה כי הוא לא בדיוק קשור למה אתם רושמים בחיפוש, אבל הוא חשוב לא פחות – צ'אט בינה מלאכותית הוא לא תחליף. אל תסתמכו רק על המילה של הצ'אט ואל תשתמשו בו כתחליף לעצמכם. זה אמור להיות כלי עזר, ולמען האמת, זה גם השימוש הכי טוב שיכול להיות בו וכל היתר לא יוצא מדויק. בתור כותבת ניסיתי כמה פעמים לראות אם הצ'אט יוכל לכתוב יותר טוב במקומי בגישה ובסגנון שלי, ועל אף שללא ספק שמדובר בכותב מוכשר, עבורי היה ניכר שכתבה את זה מכונה. זה היה טכני ולוגי והניסיון להעניק אופי ו"אנושיות" היה רשלני. תיעזרו בו כדי להבין איפה המידע שאתם צריכים, כדי לעשות השוואה מהירה או לשפר תהליכים מסוימים, כדי ללמוד דברים חדשים; אבל תמיד תזכרו שזה לא מקור מידע אמיתי, אלא כלי.

לסיכום

קיימים מודלים רבים של צ'אט AI אשר מתחלקים לקטגוריות רבות ולסוגי שימוש מגוונים. חלק הם צ'אט בתוך מנוע חיפוש, חלק הם מנוע חיפוש בתוך או בתצורה של צ'אט, חלק מתאימים לחיפוש ידע כללי או הסברים פשוטים וחלק מתאימים להעמקה והתמחויות ועוד הרבה דקויות קיימות בין הכלים השונים. אני יודעת שזה נראה כאילו הטכנולוגיה הזו הולכת אתנו כבר תקופה, אבל היא עדיין בחיתולים שלה ומתפתחת משנה לשנה ועבורנו, זה לא מעט לעקוב אחרי כל המתרחש. בגלל זה הכלים הפופולריים בשלב זה של הטכנולוגיה, אלה שנראה שכולם משתמשים בהם, תמיד יהיו בעלי ממשק ידידותי למשתמש והרשמה קלילה. אני ממליצה לכם לתרגל ולהבין כיצד עליכם למסגר את השאלות שלכם אחרת, ולהתנסות בכלים שונים ולמצוא את האחד שמועיל לכם במיוחד.

קישורים שכנראה תאהבו

אנחנו כותבים הרבה על בינה מלאכותית ואיך להשתמש בה, אז הנה עוד משהו שכנראה תאהבו:

כיצד למקסם את ChatGPT: טיפים פשוטים לתוצאות מעולות