תוכן עניינים

כמוכם, גם אני לא אוהב ששולחים לי שטויות. לכן אני משתף רק מה שנראה לי מעניין מספיק. תרשמו, מקסימום לא תאהבו :)

וואי וואי, איזה כיף שהצטרפת!
בפעם הבאה שיוצא ניוזלטר (שזה אחת לשבוע, או כשיש משהו מעניין ממש), אתם תקבלו אותו ישר למייל שלכם :)
משהו לא מסתדר. אולי המייל לא תקין?
תבדקו ותנסו שוב.

הקדמה

נתחיל בכך שאם כבר התחלתם לעבוד (או לשחק) עם מידג'רני, חלק 2 של המדריך יתאים לכם יותר.

הנה עוד כמה דברים שכתבתי בנושא:

  1. איך לייצר סיפור בעזרת תמונה עם בינה מלאכותית
  2. איך לייצר כל תמונה בעזרת בינה מלאכותית מבלי לכתוב פרומפטים

במאמר הבא נלמד את הדברים הבאים:

  1. מה זה Generative AI ואיך הוא הופיע בחיינו ככה פתאום
  2. איך לייצר תמונות בעזרת Midjourney
  3. איך לפתוח שרת משלכם ב-Discord
  4. איך להזמין את הבוט של מידג'רני לשרת שלכם ב-Discord
  5. איך לייצר את התמונה הראשונה שלכם

אם זה סינית בשבילכם, תכף הדברים יתחילו להסתדר.

ואם המדריך הזה הוא בייסיק מדי עבורכם, אז שוב - כנסו לחלק 2 של המדריך.

ההתחלה של הבינה

בינואר 2023 נכנס לחיינו ה-ChatGPT, הצ'אט המפורסם שכל כולו בינה מלאכותית. הצ'אט שאפשר לשאול אותו הכל, והוא ידע הכל, והוא יענה על הכל. הרבה מאיתנו רואים בשנת 2023 כשנת ה-AI, השנה שבה הבינה המלאכותית פרצה לחיינו. בפועל זה לא בדיוק ככה. הבינה המלאכותית הייתה קיימת עוד הרבה לפני, כמה עשורים לפני.

זה היה קיץ של שנת 1956. ניו המפשיר, ארה"ב. זה היה כנס, סדנה כזאת. הם קראו לזה "Dartmouth workshop". קבוצת מדענים ומתמטיקאים התכנסו כדי לחקור את האפשרות ליצור דבר שנראה מוזר מאוד בזמנו, בינה מלאכותית. כזאת שלא בהכרח עונה לקריטריונים של מוח אנושי אלא בעלת יכולות גדולות יותר. למידה מהירה יותר, הבנה עמוקה יותר. כמובן שאז לא בדיוק ידעו מה זה אומר, ולכן אספו את אותם מדענים כדי לחקור את זה. זו הייתה הפעם הראשונה שהמונח Artificial Intelligence נגלה לעולם.

peaceful man lying on a cloud on a sunny day

השנים עברו, ורק בעשור האחרון של המאה ה-20, בשנות התשעים, התחילה הבינה המלאכותית לצבור תאוצה. טוב, זה כנראה נובע מכך שזו טכנולוגיה מורכבת מאוד שהקדימה מאוד את זמנה, ולא באמת היה לה מקום במהלך המאה הקודמת. השכלולים הטכנולוגיים בשנות ה-90 הביאו להתפתחות של למידת מכונה (Machine Learning), שזה בעצם אותם אלגוריתמים שמאפשרים ליצור בינה מלאכותית, ואחד השימושים הכי נרחבים הוא הבוטים שהסתובבו באינטרנט באותה תקופה - גוגל ודומיו - שסקרו את רחבי המרשתת ויצרו אינדקס של כל האתרים בעולם. הם כמובן עדיין מסתובבים רק שהיום הם קצת יותר משוכללים.

לאט לאט ההיסטוריה התחילה לרשום הישגים בתחום החדש. קחו למשל את מודל ה-AI של חברת IBM שניצח משחק שחמט מול אלוף העולם גרי קספרוב בשנת 1997. המודל הראשון לסינון דואר זבל שנוצר ב-1994, הצ'אטבוט הראשון שנבנה ב-1995, העוזר הקולי הראשון ב-1997 ואפילו המכונית האוטונומית הראשונה ב-1995.

אתם מבינים? כל מה שאנחנו מדברים עליו היום - בוטים, כלי בינה מלאכותית אינטרנטיים, ואפילו מכוניות שנוהגות לבד כמו טסלה - אלה רעיונות שהיו ואפילו בוצעו כבר לפני 30 שנה!

Midjourney: הכלי שכולם מדברים עליו

בואו נעשה רגע סדר. מידג'רני הוא בסך הכל ואחרי הכל עוד כלי AI ג'נרטיבי. במילים פשוטות, זה כלי ליצירת תמונות מבוסס בינה מלאכותית. הוא לא שואב השראה משום מקום, הוא שואב מידע - קלט - מפרופמט (טקסט) שאנחנו רושמים לו, מנתח אותו על סמך מאגר מידע כמעט אינסופי שיש לו ורק גדל כל הזמן, ופולט החוצה פלט שהוא תמונה.

Midjourney נוצר בשנת 2021 על ידי שני יוצאי גוגל ומאז גדל במהירות דיי מסחררת. המתחרה העיקרי שלו הוא DALL-E של OpenAI - אותה חברה שיצרה את ChatGPT - אבל ללא ספק מידג'רני הוא הכלי המוביל היום בתחומו. יש עוד מתחרים רבים שרובם מבוססים על אותו מנוע ששמו סטייבל דיפיוז'ן (Stable Difussion). זה אלוגריתם בקוד פתוח ליצירת תמונות, שחברות שונות משפצרים אותו על בסיס הטכנולוגיה שלהן, כמו למשל Stability או Leonardo.

על קוד פתוח דיברנו כבר במאמר על Webflow, אבל רק נזכיר שמדובר בקוד חינמי שכל אחד יכול לעשות בו שימוש. כן, בדיוק ככה, כל אחד יכול לקחת את סטייבל דיפיוז'ן ולבנות ממנו אפליקציות, תוכנות או תוכנה פרטית משלכם ליצירת תמונות. מידג'רני ידוע ביכולותו לייצר תמונות מציאותיות יוצאות דופן, עם ירידה מטורפת לפרטים, והרבה מאוד אנשי מקצוע משתמשים בו ליצירת תמונות, גרפיקות, לוגואים, הרבה מאוד השראה (נגיד, סתם זורק, לבניית אתרים), סיפור סיפורים, ואפילו ליצירת וידאו. כן כן.

מחירים

בשנים האחרונות ההסכמה הכמעט מחייבת באינטרנט אומרת שעל שירות טוב צריך לשלם, וכמעט כל החברות עברו למודל תשלום חודשי/שנתי במקום למכור מוצר חד פעמי עם X עדכונים בחודש, מה שפעם אדובי הייתה עושה עם פוטושופ. מי שעבד עם PS CS יודע על מה אני מדבר.

midjourney pricing plans (august 2023)

עד לפני כמה חודשים מידג'רני אפשרו לכם לייצר כ-25 תמונות בחינם לפני תחילת שימוש רגיל, אבל לאחרונה אנשים קיבלו הודעה שבגלל העומס הם לא יכולים להרשות שימוש נסיוני, וצריך לשלם. דעתי לא חשובה, אבל Mid היקרים, אם מישהו קורא את הכתבה הזאת, זה לא באמת פייר. כמעט כל שירות אחר מאפשר ניסיון חינמי קצר. בכל אופן צפו שלא תוכלו לנסות את האלגוריתם שלהם לפני שתשלמו - אלא אם יש לכם חבר/ה שיכולים לתת לכם לנסות את הקסם הזה.

נכון לכתיבת שורות אלה (אוגוסט 2023), המחירים של מידג'רני מתחילים מ-10$ לחבילה חודשית (8$ לחודש בחיוב שנתי) לייצור של כמה מאות תמונות בחודש, 30$ לחודש (24$ בחיוב שנתי) בחבילה גדולה יותר שמספיקה לפי 5 מזה בערך, וכוללת בתוכה אפשרות לייצר תמונות ללא חיוב, אבל במהירות פחותה.

איך מידג'רני מחשבים כמה תמונות יצרתם?

בפועל, בשביל ההסבר הפשוט - מידג'רני מוכרים לכם שעות מעבד. כל תמונה שהמחשבים המאוד חזקים שלהם מייצרים לוקחת זמן וכוח עיבוד, והם מחייבים אתכם על הזמן הזה. כלומר את המחיר של החבילות הם מתארים בתור "זמן מעבד" (Fast GPU Time). כל חבילה וזמן העיבוד שהיא מקבלת. מהחבילה הבינונית (30$, Standard Plan), הם מאפשרים לכם להשתמש ב-Relax GPU Time, מה שמאפשר לכם לייצר תמונות בלי הגבלה אבל מהירות הייצור יורדת.

הבנתם? מעולה, נמשיך. לא הבנתם? תקראו שוב, או תשלחו לי הודעה, או להם.

1970s car surfing on a sea wave, sunny day

איך להתחיל להשתמש ב-Midjourney

הרשמה

נתחיל מזה שמידג'רני זה לא אתר ולא תוכנה במחשב. זה בוט שפועל בתוכנה שנקראת דיסקורד (Discord). תחשבו על דיסקורד כמו וואטסאפ, או ICQ, תלוי מאיזה דור אתם. זו בעצם תוכנת צ'אט. בתוך התוכנה יש כל מיני קהילות שנקראות שרתים (Servers, זה חשוב לנו להמשך), וכל אחד יכול להתחבר לכמה שרתים ולהיות חלק מהקהילות שלהם. יש שרתים עם הזמנה מיוחדת ויש כאלה שפתוחים לכולם. מידג'רני פתוח לכולם.

כדי להירשם ל-Midjourney יש צורך בשני דברים:

  1. משתמש ב-Discord (ולהוריד את האפליקציה עצמה, יש גם למחשב וגם למובייל)
  2. משתמש ב-Midjourney (שנקשר אותו למשתמש שלכם בדיסקורד)

היכנסו לכאן כדי להוריד דיסקורד, ותתקינו את התוכנה. יש גם גרסאת Web, אבל זה באמת נוח כשיש תוכנה על המחשב. כשתפעילו את דיסקורד תהיה לכם אפשרות להתחבר או להירשם. לחצו Sign Up, צרו חשבון, וזהו - ברוכים הבאים לדיסקורד.

discord registration screen (august 2023)

עוברים למידג'רני. נתחיל מזה שבמבט ראשון האתר שלהם דיי מרתיע. מלא שורות קוד זזות, הופכות את הכל להיראות מסובך ומפחיד. אז לא, זה ממש לא ככה. ועד היום לא ברור לי למה הם לא מציגים showcase מטורף של התוצרים של המנוע שלהם במקום השטות הזאת של הקוד.

midjourney.com homepage screen (august 2023)

לוחצים על Join The Beta בתחתית המסך בצד ימין (כן, זה עדיין נחשב בטא). מיד תועברו ל-Discord ותתבקשו לחבר את המשתמש שלכם למידג'רני. תאשרו הכל ותמשיכו בחיים שלכם. בשלב מסוים תצטרכו גם לבחור חבילה מבין האפשרויות של מידג'רני. אם זה הפעם הראשונה שלכם, ממליץ לכם להשתמש בחבילה הבסיסית ביותר לחודש אחד ולבחון את אופי השימוש שלכם ואם זה בכלל מעניין אתכם. מקסימום איבדתם 10$ לטובתם כמה יצירות מופת.

יופי! אם הגעתם עד לכאן יש לכם משתמש דיסקורד שמחובר למידג'רני!

אבל אין לכם מושג איך להמשיך, נכון? נכון! בשביל זה אנחנו כאן.

ממשיכים.

פתיחת שרת משלכם

לפני שנפתח שרת משלכם, חשוב להתחבר לשרת של מידג'רני. תחשבו על שרת כמקום עם קהילה אחת גדולה. בתוך השרת כל אחד יכול להיכנס לאיזה ערוץ (Channel) שמתחשק לו ולהתכתב שם עם אנשים אחרים או עם בוטים. אז כדי להתחבר לשרת של מידג'רני תלכו לכתובת הזאת: https://discord.com/invite/midjourney

discord app screenshot, indicating the servers and their channels

בתמונה פה למעלה רואים את השרת הרשמי של מידג'רני. הוא מחולק להרבה מאוד ערוצים שאותם הם גם חילקו לקטגוריות. לדוגמה, יש קטגוריה של info שתחתיה יש את השרתים announcements (הכרזות, בדר"כ על שינויי גרסא), recent-changes (שינויים אחרונים של הבוט), status (מצב הבוט, כי לפעמים יש תקלות או down times) וכן הלאה. למטה יש קטגוריה של support, קטגוריה של שיחות (chat), ערוצי יצירה רבים ועוד ועוד.

בהתחלה - וזה עדיין קורה - אנשים יצרו תמונות בתוך השרת של מידג'רני. מידג'רני פתחו ערוצים שבהם אנשים יכלו לדבר עם הבוט כדי לייצר כל מיני תמונות. הבעיה היא שלאט לאט הצטברו המון אנשים בתוך השרת (כי הקהילה של מידג'רני גדלה) ונהיה עומס מטורף בתוך הערוצים האלה. כשאתם מייצרים תמונה לבוט לוקח כמה שניות לייצר אותה, וההודעה שלי לאט לאט נעלמת בתוך עומס מטורף של הודעות אחרות, כי כולם רואים את ההודעות של כולם - את היצירות של כולם.

בקיצור, תשכחו מזה. אנחנו הולכים לעשות כאן משהו מסודר הרבה יותר. כי כמו שאתם כבר מכירים אותי - סדר הוא א', ב' וגם ג' בעולם הדיגיטלי.

אני מבקר בשרת של מידג'רני רק כדי לקרוא על עדכונים שהם מוציאים, לתקשר עם הקהילה, לשאול שאלות, וזהו בערך. כשאני יוצר עם הבוט אני עושה את כל העבודה בשרת שלי בלבד. פעם הייתי עושה את זה בהודעות פרטיות מול הבוט אבל גיליתי שזה לא באמת נוח כי לאט לאט הדברים מתלגנים וקשה לחזור אחורה למצוא יצירה שפעם עשיתי. אני גם יוצר בקטגוריות שונות, לדוגמה לפעמים אני יוצר לוגואים, לפעמים תמונות לפוסטים, ולפעמים סתם פורק רגשות.

picture of the angriest man on the planet screaming with fire behind

איך ליצור שרת חדש

כדי ליצור שרת משלכם לחצו על כפתור ה-+ (פלוס) בצד שמאל בתוכנה, כמו בתמונה.

"add a server" button in discord app

לאחר מכן לחצו Create My Own, ואז For me and my friends.

בחרו שם לשרת שלכם. אתם יכולים להיות מקוריים. תוסיפו תמונה אם בא לכם.

זהו, תתחדשו על השרת.

השרת החדש שלכם יהיה נקי ויראה ככה:

screenshot of a new and clean discord personal server

נשאלת השאלה, איפה מידג'רני נכנס לתמונה?

כן, אז אנחנו ממש שלב אחד קטן לפני תחילת העבודה עם Midjourney.

או כמו שאני אוהב לומר - קודם תיצרו תשתית טובה ואז תתחילו לעבוד.

כל מה שנשאר לעשות זה להזמין את הבוט המגניב של מידג'רני לשרת שלנו.

איך להזמין את הבוט של Midjourney לשרת שלכם

יש המון דרכים לעשות את זה, אבל לדעתי הפשוטה ביותר היא להגיע פיזית לבוט ולומר לו "בוא אליי". ועושים את זה ככה:

  1. תחזרו לשרת של Midjourney (בתפריט השמאלי ביותר).
  2. כנסו לאחד מערוצי היצירה, למשל "newbies", ולחצו על הבוט עצמו, כמו בתמונה:
midjourney public discord server, pointing to the bot profile
  1. לחצו על Add To Server.
discord app screenshot, how to add midjourney bot to your server
  1. בחלון שיפתח, בחרו את השרת החדש שלכם מתוך הרשימה
discord app screenshot, how to add midjourney bot to your server
  1. תנו לבוט את כל ההרשאות (שמנו V אם לא מסומן) ולחצו Authorize.

זהו. עכשיו דיסקורד יציע לכם לעבור ישירות לשרת שלכם, ושם אתם תראו הודעה כזאת:

A wild Midjourney Bot appeared.

ברכות, הבוט בתוך השרת שלכם. עכשיו זה אתם והוא. GET READY!

איך להתחיל ליצור עם Midjourney

הבוט של מידג'רני יכול ליצור לנו תמונה לפי קלט (input) שניתן לו. הקלט הזה נקרא בשפה המקצועית פרומפט (prompt). כתיבת פרומפטים היא תורה שלמה, זו שפת הדיבור עם הבינה המלאכותית, ויש לה אפילו מקצוע רשמי בעולם - Prompt Engeneering. אבל אל דאגה, פרומפטים יכולים להיות פשוטים מאוד, מפני של-AI יש יכולת להבין כמעט כל דבר שנאמר לה בדיוק מאוד גבוה. למשל, קחו את הפרומפט הפשוט הבא שסיפק לי תוצר דיי מדויק למה שרציתי:

/imagine yound child looking at an airplane

את הפרומפט הזה אני כמובן יכול לשכלל איך שאני רוצה.

yound child looking at an airplane

פקודת IMAGINE

הפקודה הראשונה בה נשתמש בכל פעם שנרצה ליצור תמונה.

הפקודה היא imagine, ולפניה אנחנו מוסיפים / (סלש).

כדי ליצור את התמונה הקודמת, נכנס לשרת שלנו בדיסקורד ונכתוב:

/imagine

נלחץ Enter, ודיסקורד מיד תפעיל בשבילנו את שורת הפקודה בה נכתוב את הפרומפט וזה יראה ככה:

midjourney bot, imagine command

עכשיו אפשר לכתוב את הפרומפט, וזה יראה ככה:

midjourney bot, writing prompt with imagine command

נלחץ Enter כדי שהבוט יתחיל בעבודה ואחרי כמה שניות נקבל 4 תמונות שנוצרו מהפרומפט שלנו. חשוב לזכור שאצלכם בהכרח יתקבלו תוצרים שונים. יותר מזה, אנחנו אף פעם לא נקבל את אותו התוצר מאותו הפרומפט, וגם לא מפרומפטים אחרים. הם יכולים להיות דומים, מזכירים אחד את השני, סגנון דומה, אבל זו לעולם לא תהיה אותה תמונה. התוצר שלי נראה ככה:

4 pictures output of midjourney: yound child looking at an airplane

ברכות! יצרתם את התמונה הראשונה שלכם. כלומר את ה-4 הראשונות.

מגניב, לא?

אפשר לייצר ככה כל דבר שעולה בדמיון שלכם. פשוט הכל.

מכאן אפשר להמשיך עד קצה גבול הדמיון שלכם, לדייק את הפרומפט ולשפצר אותו כמה שתרצו. אפשר להשתמש בפקודות נוספות או בפרמטרים ופיצ'רים נוספים שיש למידג'רני. על כל אלה נדבר במאמרים הבאים.

לסיכום

בהתחלה, כשהתחיל כל ההייפ סביב יצירת תמונות AI, רוב הסביבה שלי ממש לא העריכה את זה. גם לא הצלמים מבין החברים שלי. הטענות היו - ועודן - שזו לא אמנות, שהמחשב יוצר הכל, שאין פה שום יצירתיות וזה יגנוב את העבודה לכל העוסקים בצילום, גרפיקה, אמנות באופן כללי ואפילו כתיבה. אבל אני אוהב להסתכל על זה קצת אחרת. ברור שיש כאן איום משמעותי כלפי מקצועות מסוימים, אבל בואו לא נכנס אליהם כרגע. בואו נסתכל על האמנות בלבד.

מידג'רני וכלים דומים לו מאפשרים לנו לתאר במילים מה שאנחנו רוצים לראות בעיניים, באופן ויזואלי. אלה כלים שמאפשרים לנו לעצום עיניים, לדמיין משהו - כל דבר - ואז לתאר אותו במילים. אנחנו לעולם לא נקבל תוצר מושלם או מדויק לגמרי לדמיון, אבל אנחנו נקבל משהו קרוב מספיק ואפילו מאוד. והסוד הוא כמובן לדעת לתאר את הדבר הזה. ככל שנתאר אותו טוב יותר, כך נקבל תוצרים טובים יותר. ככל שנדע לדבר יותר טוב עם ה-AI (בפרומפטים) כך נוכל לדייק יותר ויותר את הדמיון שלנו. 

הכלים האלו עוזרים לי להביא את הדמיון שלי החוצה בעזרת מילים.

אני בטוח שזה מרחיק לכת עד כדי כך שאפשר לייצר מזה כלים טיפוליים, ועוד יחקרו את זה - אני בטוח.

ועוד מילה לסיכום על Midjourney

מידג'רני זו תוכנה אחת מני רבות. היא הראשונה שנחשפתי אליה, אבל כמו שכתבתי בהתחלה יש עוד הרבה שעושות דבר דומה - תנו להן קצת טקסט ותצא לכם תמונה, מה שנקרא Text-To-Image - אבל במידג'רני יש משהו… איך נאמר… שעושה לי את זה. הכתיבה בקודים, עם פרמטרים שנרחיב עליהם בפוסטים הבאים, הפשטות האמיתית של הבוט הזה, עם סמניקה מדויקת וכלי שעושה את העבודה בלי עיצוב מרהיב וטכנולוגי. במידג'רני אפשר ללמוד וליישם יחסית מהר שיטות ליצירת פרומפטים, והאמת היא שנכון להיום (אוגוסט 2023) אני לא מכיר מנוע עם יכולות כאלה מרשימות.

חברות נוספות מתחילות לצוץ לאט לאט, אז מי יודע מה יהיה. רק עכשיו יצא מנוע חדש לסטייבל דיפיוז'ן וחברה בשם לאונרדו (Leonardo AI) יצאה בכלי חדש שמאפשר ליצור תמונות PhotoReal - ממש כמו צילום עם שליטה בעומק השדה וכדומה. כל זה מדהים - פשוט מדהים - אבל באופן אישי אני רווי כלים (תופעה שכבר קיבלה שם - tools fatigue). קשה לעמוד בקצה הזה, אז אני מעדיף להיצמד לאחד מהם לפעמים רק לבחון אחרים.

בפעם הבאה אנחנו נעסוק בפקודות נוספות של הבוט, היכולות שלו ואיך הוא יכול לשרת אותנו כמעט לכל משימה גרפית שאנחנו צריכים לבצע.

אם בא לכם ללמוד עוד קצת, הנה מאמרים שכתבתי בנושא מידג'רני ויצירות AI:

  1. איך לייצר סיפור בעזרת תמונה עם בינה מלאכותית
  2. איך לייצר כל תמונה בעזרת בינה מלאכותית מבלי לכתוב פרומפטים
  3. וכמובן - חלק 2 של המדריך למידג'רני!