תוכן עניינים

כמוכם, גם אני לא אוהב ששולחים לי שטויות. לכן אני משתף רק מה שנראה לי מעניין מספיק. תרשמו, מקסימום לא תאהבו :)

וואי וואי, איזה כיף שהצטרפת!
בפעם הבאה שיוצא ניוזלטר (שזה אחת לשבוע, או כשיש משהו מעניין ממש), אתם תקבלו אותו ישר למייל שלכם :)
משהו לא מסתדר. אולי המייל לא תקין?
תבדקו ותנסו שוב.

מאז שהתחלתי את העשור הרביעי לחיי, כלומר לפני כמה חודשים, אני מרגיש שהגוף שלי הולך ומזדקן. כמובן שזו בדיחה, הגוף שלי מזדקן כבר הרבה יותר זמן. אבל הפעם הגוף שלי הראה סימן חדש ולא מוכר - כאב בפרק כף היד. אני אמנם מגזים מאוד, הרי חוויתי כאבים כאלה וגרועים מכך בתקופות טובות שטיפסתי באופן דיי אינטנסיבי. כאבו לי הידיים כל כך עד רמה של זריקת וולטרן בטוסיק. לשאלתכם, הזריקה עזרה. הכאב עבר לטוסיק.

תנו לי לזרום עם ההגזמה הזאת כדי לתאר לכם איך בתור אחד שעובד שעות מול המחשב, הצלחתי לדאוג לכך שהידיים שלי ימשיכו לתפקד בלי כאבים או דלקות מיותרות שיכולות לקרות בלי קשר לגיל ולהשפיע על היומיום של כל אחד או אחת מאיתנו.

באותו הבוקר שהרגשתי את הכאבים הבנתי דבר ראשון שאני צריך להבין מה מקור הכאב, מה גורם לו. האמת, זה מיד עלה לי. הבנתי שלאחרונה אני עובד יותר על המחשב והעכבר הוא כלי עבודה דיי בסיסי בעבודה כזאת. הבנתי שמכאן נובע הכאב - תנועת העכבר. כלומר תנועת היד. שמתי לב במהלך היום שאני עושה תנועות לא טובות ובאופן ספציפי העכבר מכריח אותי להזיז את היד בצורה מאוד לא טבעית. אולי זה אני ואולי זה העכבר, אבל זה מה שקורה. החנון שבי, זה שמכיר מלא גאדג'טים, נזכר מיד במונח ששמעתי עליו פעם - עכבר ארגונומי. הזמנתי אחד כזה. השתמשתי בו. והיום נבחן אותו.

close up on ergonomic mx vertical logitech computer mouse

ארגונומי, במילים פשוטות

האמת, אני לא כ"כ אוהב את המונח "ארגונומי". זה מרגיש כמו מונח מכירתי יותר מאשר אמיתי, לכן אהבתי מאוד שהשם שלוג'יטק בחרו לתת לו הוא Vertical, אנכי, כי זה תכלס מה שהוא. היד שלנו מונחת עליו בצורת לחיצת יד (Handshake), בערך 57 מעלות, במקום האחיזה הרגילה בעכבר. טוב, זה תלוי איך אתם לוחצים את היד כי יש כאלה שלא יסכימו איתי שככה נראית לחיצת יד. אבל היי! כנראה שככה המפתחים בלוג'יטק לוחצים ידיים!

בכל אופן זה יוצר שימוש אחר לגמרי בפרק כף היד, מפחית את אורך התנועה, מאפשר לדייק את התזוזה של העכבר ומרגיש הרבה יותר טבעי גם באחיזה ממשוכת. ללוג'יטק יש מעבדה שלמה שעוסקת רק בדברים האלה, ארגנומיה (ככה אומרים?).

מתוך אתר לוג'יטק

אפשר לראות שעכבר ורטיקלי נראה כמו עכבר רגיל רק מוטה הצידה. תחשבו שאתם לוחצים יד למישהו במקום להחזיק את העכבר כמו שאתם רגילים, זו התחושה. זה מוזר בהתחלה. מוזר מאוד אפילו. אבל צריך לתת לזה כמה שעות עבודה והיד מתרגלת מחדש, הרי בסוף מדובר בזיכרון שרירים - היד שלנו רגילה למשהו ואנחנו מכריחים אותה ללמוד משהו אחר לגמרי.

אגב, אני לא חובב גדול של משטחי מגע כמו שיש לכל לפטופ ואתם תראו אותי משתמש בהם רק אם ממש אין לי ברירה, כלומר אם שכחתי את העכבר בבית רחמנא ליצלן. מבחינת נוחות ואפילו בריאות זה הפתרון הכי גרוע שיש כי עבודה עם משטחי מגע היא באמת לא טובה לאף אחד, במיוחד לא לפרודוקטיביות שלכם. 

hand holding ergonomic mx vertical logitech computer mouse

ביצועים ושימוש יומיומי

היתרון העיקרי של עכבר ורטיקלי הוא התנועה. לטענת לוגי'טק יש כאן יעילות של פי 4 בתנועות כף היד לעומת עכבר רגיל, כלומר בפועל אתם מצמצמים את תנועות העכבר שלכם פי 4 לעומת עכבר רגיל, ומפרק כף היד זז ועובד פחות. פחות תנועות כף יד = פחות כאבים. ככה פשוט. אבל צריך לזכור, זה מה שלוג'יטק אומרים. בפועל, אני לא יודע לומר אם זה באמת פי 4 אבל בהחלט יש כאן תנועות קצרות יותר של היד והתנועות נינוחות הרבה יותר. כמובן שאת מהירות העכבר אפשר לשנות ולהתאים וניגע בזה עוד רגע.

רוב האנשים שראו אותי משתמש ב-MX Vertical אמרו לי שהאחיזה הזאת מוזרה להם מדי והם לא יכולים לדמיין את עצמם משתמשים בעכבר כזה. אז יש פה שני עניינים. קודם כל, אתם לא יכולים לדמיין את עצמכם?! בטח שאתם כן. תעצמו עיניים ותדמיינו, מה הבעיה?

שנית, לדעתי, זה עניין של הרגל. ובאופן כללי - איך אפשר לומר שמשהו לא מתאים לנו בלי שניסינו? אני מסכים שזה סיכון גדול מדי לקנות עכבר ביותר מ-300 ש"ח רק בשביל לנסות, ואולי אני זורק את עצמי לאש בדברים האלה - אבל לדעתי זה שווה את זה. האחיזה הרגילה בעכבר רגיל פשוט לא התאימה לי, ואני יכול לומר לכם דבר אחד בוודאות; להשתמש בעכבר רגיל זה בהכרח לא טבעי, ועדיין רוב העולם עושה את זה. למה? כי התרגלנו. כן כן, הרגילו אותנו לצורה כזאת של אחיזה. אם מלכתחילה העכברים היו אנכיים, באחיזת הנדשייק, היינו מתרגלים לזה ועכבר רגיל היה נראה לנו מוזר. לא ככה?

המסר הוא: תנסו, מקסימום תתרגלו.

hand holding ergonomic mx vertical logitech computer mouse

עיצוב, אחיזה ונוחות השימוש

אני לא מכיר עוד חברת טכנולוגיה שמפתחת אבזור וציוד נלווה כמו לוג'יטק. מאז ומתמיד הם היו המותג היחיד שאיתו עבדתי בכל הקשור למקלדות, עכברים, מצלמות רשת וכו'. הם עקפו בסיבוב כל חברה אחרת שמנסה עד היום לייצר ציוד כזה, כולל הגדולות שבהן (מייקרוסופט למשל). לוג'יטק מייצרים גם ציוד ל-Mac, מעכברים ועד עטים, ומצליחים גם שם. אני חושב שהסיבה פשוטה - הם מקשיבים, עסוקים בדברים החשובים, ומייצרים מוצרים בהתאם. וכן, הם לא זולים. אבל יש דילים.

ה-MX Vertical שהוא חלק מסדרת MX של Logitech עשוי מחומרים טובים ורואים שהשקיעו בו מחשבה. העכבר מתאים ליד בינונית עד גדולה (בעלי ידיים קטנות - לא להתקרב, זה יהיה מגושם), והוא מרגיש מעט כבד יותר מעכברים רגילים אבל זה לא דבר שמפריע לתפעול שלו. רוב המשקל שלו נמצא בחלקו התחתון, והעכבר עצמו גבוה, לכן קל מאוד לשלוט בו - גם בגלל האחיזה המיוחדת וגם בגלל שלא צריך להזיז אותו הרבה כדי להגיע לנקודה שרוצים במסך.

העיצוב, כמו כל מוצר של לוג'יטק, הייטקי כזה. לוג'יטק הם לחלוטין לא מלכי העיצוב אבל הם כאמור ממש סבבה בלייצר מוצרים איכותיים. או במילים אחרות: למה בעצם צריך עיצוב יותר מרשים מזה?

במקום שבו מונח האגודל יש טקסטורה יפה שעוזרת לאגודל לא להחליק מהעכבר. כך גם קל מאוד להגיע לכפתור העליון שאפשר לתכנת אותו איך שרוצים (כמו את שאר הכפתורים בעכבר). לוג'יטק אפילו חשבו על הקמיצה (נו, האצבע הרביעית), ויש לה מקום מיוחד שנותן לה לנוח בשקט ולא מפריע בעבודה. מה שכן, הם היו יכולים להוסיף פה איזה כפתור קטן ויפה, למרות שזה לא מקובל באזור הזה בעכבר. אבל אני בעד לשבור את המקובל.

texture and design of ergonomic mx vertical logitech computer mouse

פיצ'רים וכפתורים נוספים

ברגע שתתחילו להשתמש בעכבר יש תוכנה אחת שתצטרכו במחשב שלכם והיא נקראת Logitech Options. זה, בגדול, האפשרויות תפעול של העכבר (לייק דא). זו תוכנה שמאפשרת לכם לשלוט בכל מוצרי לוג'יטק שבשימוש אצלכם. אפשר למצוא את התוכנה כאן.

אוקיי, אז ב-Vertical יש לנו שישה כפתורים.

  1. לחצן ימני (Right Click).
  2. לחצן שמאלי (Left Click).
  3. גלגלת (Scroll).
  4. מסך הבא (Next).
  5. מסך קודם (Previous).
  6. כפתור נוסף בחלק העליון (ללא שם).

logitech options software, setting mouse buttons

את ארבעת האחרונים (המסומנים בתמונה) אפשר לשנות למה שרוצים. ב-default, הכפתור הנוסף משנה את מהירות העכבר בלחיצת כפתור אחת אבל מרגיש לי שזה קצת משונה - אם הגדרתם מהירות והתרגלתם אליה, למה שתרצו לשנות אותה כל הזמן? ועוד בכפתור ייעודי? זה מרגיש לי מוזר. בכל אופן, אני הגדרתי אותו ל-play/pause של מוזיקה/סרטונים וזה דיי נוח, למרות שאני עדיין מוצא את עצמי לוחץ על המקלדת במקום. אוי, ההרגלים :)

את שאר הכפתורים השארתי כרגיל. הכפתורים של הבא/הקודם (4 ו-5 ברשימה) נוחים מאוד, אם כי הייתי מביא אותם חצי סנטימטר קדימה. אבל אולי זה האגודל שלי שהוא קצת מוזר וארוך יותר. ובכפתור הגלגלת אני לא ממש משתמש. אז אם למישהו יש טיפים איך להיות פרודוקטיביים יותר בעזרת הכפתורים האלה, שיגיד לי. מה שכן, וזה דיי חד משמעי, הכפתורים זה לא הסיבה לקנות עכבר כזה.

logitech options software, setting pointer speed and smooth scrolling

במסך השני, הלא הוא Point & Scroll קורה הקסם. זה דבר מדהים שחייבים לגעת בו בכל עכבר (מחשב) חדש שהגיע לביתכם ובמיוחד כשמדובר בעכבר עם אחיזה שונה לחלוטין. מהירות העכבר. שימו לב שהמהירות שאני משתמש בה נמוכה מאוד. נשאלת השאלה, למה?

זוכרים שאמרתי שצריך לעשות הרבה פחות תנועות יד בשביל התנועה הרצויה בהשוואה לעכבר רגיל? זה בדיוק הסיפור. היד זזה פחות, בתנועה הרבה יותר מדויקת, וזה מחייב מהירות עכבר איטית יחסית. בפועל, זה לא איטי בכלל. תכפילו את זה בערך פי 4 והגעתם לאותה מהירות מעכבר רגיל. ואני עובד על מסך 32 אינץ', 2K, וזה עובד מדהים.

לגבי שתי האפשרויות הנוספות במסך הזה: אני מאוד אוהב Smooth scrolling, אז הפעלתי את זה. לא חייבים. ואת כיוון הגלילה (Scroll wheel direction) אין לי באמת צורך להחליף. יענו, אם אני גולל למטה, אני רוצה שהמסך יגלל למטה… יש מישהו שרוצה הפוך?

logitech options software, setting flow between computer screens

במסך השלישי בלוגי אופשנס יש פיצ'ר מעניין שלוג'יטק מכניסים לרוב האביזרים שלהם לאחרונה: מעבר חלק של העכבר בין מחשבים שונים. לא מסכים! מחשבים! כלומר, העכבר יכול להיות מחובר לשני מחשבים ולעבוד על אחד מהם, וברגע שתצאו מגבולות המסך של אחד מהם, הוא אוטומטית יתחבר לשני. אני באופן אישי עובד על מחשב אחד אז זה פחות רלוונטי לי, אבל אם אתם משתמשים במחשבים מרובים, זה אחלה של פיצ'ר.

חיבורים, סוללה וטעינה (רמז: אפשר לטעון ולעבוד יחד)

אני לא רוצה להשמיץ, אבל יש עכבר אחד בשוק, של חברה נישתית וקטנטנה בשם Apple, שהוא כנראה אחלה של עכבר, רק שהבעיה איתו זה שחיבור הטעינה שלו נמצא בחלק התחתון שלו. למטה. החלק שנוגע בשולחן. תראו בעצמכם. זה נראה לכם הגיוני?

apple mouse, upside down, uncomfortable charging

אז תודה למהנדסי לוג'יטק שלא לקחו מזה שבריר של רעיון, ועשו לנו טעינה נוחה שאפשר אפילו(!) להשתמש בעכבר בעודו מחובר למחשב. כן, מסתבר שזה לא מובן מאליו. ככה שכל עוד יש לכם כבל Type-C אתכם, אתם מכוסים. ואם אין לכם, תעשו חשבון נפש עם עצמכם רגע

אבל אין צורך להילחץ, הסוללה מחזיקה להמון זמן. האמת, כמעט ולא יוצא לי להטעין את העכבר. כשקופצת לי הודעה שעומדת להגמר לו הסוללה, אני מחבר אותו למטען/מחשב וממשיך בעבודה כרגיל, או שמשאיר אותו ככה שעה שעתיים והסוללה תספיק לי לעוד איזה 3-4 חודשי עבודה שקטים.

charging port and design of ergonomic mx vertical logitech computer mouse

מה שחשוב, זה להפעיל את ההתראה ב-Logi Options שלא תופתעו כשפתאום העכבר לא מגיב:

logitech options software, setting notification of low battery use

התניידות עם עכבר מגושם

תראו, עכבר מחשב זה מוצר צריכה בסיסי. כל אחד צריך. כך אני מאמין. גם מי שמשתמש ביומיום במחשב נייד שהולך איתו לכל מקום (כלומר, כמוני), צריך עכבר צמוד. ה-MX Vertical הוא אינו עכבר נייד כל כך, כלומר לא נוח להכניס אותו לתיק כי הצורה שלו קצת מגושמת. ורטיקלית כזאת. עם זאת, הוא נוח בטירוף לעבודה יומיומית. קניתי לו נרתיק וככה הוא נכנס לי לתיק בנוחות. אני מאמין שבריאות הידיים שלנו חשובה יותר מהתניידות עם עכבר מגושם, ומי שמוצא שהשימוש בעכבר רגיל משפיע לרעה על תפקוד היד שלו, חייב לטפל בזה. עם זאת, אני לא רופא או אורתופד והממליץ איננו בעל סמכות בלה בלה בלה.

לא דיברתי בכלל על השימוש בעכבר לגרפיקאים, ואני אוסיף על זה מילה כאן. תאור מדויק של עכבר ורטיקלי הוא דיוק. אני עובד המון בתוכנות גרפיות - פוטושופ, Webflow, פיגמה, וואטאבר. הדיוק שהעכבר הזה נותן לי מאפשר לי לייעל את זמן העבודה שלי וגורם לי לרצות לעבוד עוד. אני מרגיש יעיל יותר ופרודוקטיבי יותר, וחווה הרבה פחות כאבים בפרק כף היד.

לגבי חיבור לכמה מחשבים, בזה העכבר ממש טוב. אני לא מדבר על ה-Flow שדיברנו עליו קודם אלא חיבור רגיל לכמה מחשבים לא בו-זמנית. בחלק התחתון יש לנו שני כפתורים. אחד, כיבוי והדלקה של העכבר. והשני, כפתור החלפה בין מחשבים. כל עוד העכבר הוגדר מראש בכל אחד מהם, בלחיצה על הכפתור העכבר יעבוד במחשב הבא בתור.

bottom buttons and control of ergonomic mx vertical logitech computer mouse

לסיכום

קשה לי להאמין שאני אחזור להשתמש בעכבר רגיל, זו האמת. זה לא מתוך התאהבות חסרת הבחנה בעכבר ורטיקלי ואני עדיין מוסיף מלח בכמות סבירה לאוכל שלי, אבל יום או יומיים אחרי שהתחלתי להשתמש בו, הבנתי שקשה לחזור אחורה לעכבר רגיל כשמדובר בשימוש יומיומי אינטנסיבי.

חשוב לשים לב שהעכבר לא מתאים לידיים קטנות. לזה יש חלופות אחרות שאולי נסקור בעתיד. ובכלל, אני ממליץ לקרוא הרבה על מוצרים שאנחנו קונים כדי לדעת בסבירות גדולה מאוד אם המוצר יתאים לנו גם ללא שימוש בו. ועדיין, אני מאוד אוהב לקנות מוצרים ומקסימום לדעת שניסיתי. ופה, לשמחתי, הצלחתי הצלחה גדולה.

פרטים טכניים משעממים:

  • גובה: 120 מ"מ
  • רוחב: 79 מ"מ
  • עומק: 78.5 מ"מ
  • משקל: 135 גרם
  • חיבור למחשב: באמצעות Bluetooth, USB, או Unifying USB receiver (מסופק עם המוצר)
  • חיישן: 1000 ו-1600 DPI (נומינלי)
  • בין 400 ל-4000 DPI בקפיצות של 50
  • 4 כפתורים ניתנים לשינוי
  • סוללה: Li-Po נטענת, 240 mAh
  • Bluetooth Low Energy (BLE): 4.2
  • טווח עבודה עד כ-10 מטרים
  • קישור למוצר באתר לוג'יטק