תוכן עניינים

כמוכם, גם אני לא אוהב ששולחים לי שטויות. לכן אני משתף רק מה שנראה לי מעניין מספיק. תרשמו, מקסימום לא תאהבו :)

וואי וואי, איזה כיף שהצטרפת!
בפעם הבאה שיוצא ניוזלטר (שזה אחת לשבוע, או כשיש משהו מעניין ממש), אתם תקבלו אותו ישר למייל שלכם :)
משהו לא מסתדר. אולי המייל לא תקין?
תבדקו ותנסו שוב.

המאמר הזה הוא המשך למדריך לניהול החיים בדיגיטל - איך לנהל פתקים ומידע יומיומי.

אתם מוזמנים לקרוא את החלק הזה לפני שקראתם אתם החלק הראשון, אבל אני עדיין ממליץ להבין את המיינדסט שאני מדבר עליו כאן - ארגון החיים שלנו בדיגיטל כך שהחיים יהיו מסודרים יותר עם כמה פחות הפרעות שמונעות מאיתנו להתקדם.

הפעם פותחים עם שאלה

כמה סיסמאות יש לכם?

אם תשאלו אותי את השאלה הזאת, זו תהיה התשובה שלי: אם רק אחת מהן אני זוכר בעל פה, בטח שאני לא אדע כמה יש לי בסך הכל. אבל אני אוכל לפתוח את המקום שבו כל הסיסמאות שלי שמורות ולומר לכם את המספר המדויק. אז הפעם, במילים הכי פשוטות שיש, אנחנו הולכים ללמוד איך לשמור את כל הסיסמאות שלנו על ידי שימוש בסיסמה אחת בלבד.

a lock painting on a white paper, macro photography

שכחתי את הסיסמה

הסיפור הוא כזה: נכנסתם לאתר כלשהו, נגיד פייסבוק, ופתאום החיבור שלכם נותק, ופייסבוק מבקש מכם להתחבר שוב. אבל וואלה, למה שתזכרו סיסמה שיצרתם ב-2010? אז אתם לוחצים על הכפתור המוכר "שכחתי את הסיסמה", ונכנסים ללופ של אימייל וקודים ועוד פעם כניסה לאימייל ואז אימות ואז "צור סיסמה חדשה" שגם אותה תשכחו ממש ברגע שתקליקו "שמור". אז אם זה תסריט מוכר לכם, המדריך הזה בשבילכם.

תסריט נוסף וגרוע הרבה יותר הוא במקרה ויש לכם סיסמה אחת לכל החשבונות שלכם. אני רוצה להבהיר כאן בצורה חד משמעית - זו הסכנה הכי גדולה שיש בעולם הדיגיטלי. זו פירצת אבטחה שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לטפל בה ברגע שהיא תיחשף. אם אתם כלולים בין אלו שעושים את זה אז קודם כל, תפסיקו. ודבר שני - המדריך הזה נברא עבורכם.

היום נלמד לא רק איך אפשר לשמור את כל הסיסמאות שלכם במקום בטוח, אלא גם את כל המידע הרגיש שיש לכם החל מפרטי כרטיסי אשראי עד לשאר הדברים הסודיים והאפלים שאתם צריכים לשמור בטוחים בחייכם.

woman secretly typing a password on her computer, black and white

איך כולם מנהלים את הסיסמאות שלהם

האמת שניהול סיסמאות זו אפשרות שזמינה כבר המון שנים עוד ביום שגוגל הוציאו את מנהל הסיסמאות שלהם באופן אינטגרלי בדפדפן שלהם - גוגל כרום - ללא צורך בהתקנה של שום תוסף. מאז אנחנו יכולים לומר לכרום או כמעט לכל דפדפן אחר "שמור סיסמה" בכל אתר שאנחנו מתחברים אליו ולשכוח ממנה באותו הרגע. אבל זה לא כזה פשוט. 

כלומר, זה כן. אבל בתור פריק של סדר וארגון דיגיטלי, זה ממש לא פשוט. מנהל הסיסמאות של גוגל מיועד בעיקר לבעיה הזאת - לזכור סיסמאות ולהציע אותן שוב בפעם הבאה שנתחבר. הוא יכול - אבל לא נועד - לעשות יותר מזה. למשתמש הממוצע זה יהיה תהליך דיי מסורבל לגרום לו להציג לנו את הסיסמה שאנחנו מחפשים. אבל בואו נשים בצד את חווית המשתמש (שהיא בעיה גדולה אך פתירה) ונתייחס למהות.

הבעיה העיקרית והדרמטית היא אבטחה. הסיסמאות וכרטיסי האשראי שלנו הם הלב של כל מה שיקר לנו. הם דרך הכניסה הראשית לכל הנכסים הדיגיטליים שלנו (גם אם זה רק חשבון באתר קניות סיני), ואנחנו צריכים לצמצם נזקים במקרה שהנורא מכל קרה ופרצו לנו לחשבון. לשים את כל כולי בתוך החשבון של גוגל - שתחתיו גם ככה יש אינסוף קבצים, מיילים, פתקים ועוד את כל העולם שלנו - לא בא בחשבון מבחינתי. זה יכול להיות אסון.

וברמה הטכנית יותר, מנהל הסיסמאות של גוגל לא מכיל מספיק פיצ'רים בשביל רמת שימוש נוחה מספיק כדי לשתף תוכן עם אחרים (משפחה למשל) או לנהל את הסיסמאות בצורה נוחה.

google password manager banner

עם השנים קמו להן חברות קטנות וגדולות שמציעות שירות ניהול סיסמאות. בחלק מהמקרים השירות הזה על הפנים, גם ברמת האבטחה. ראו למשל מקרה LastPass, שבו חברה שעושה בדיוק את זה נפרצה והמון מידע נגנב. המון. אני כותב את זה כאן כדי להציג את התמונה הגדולה גם אם היא כואבת וסותרת את הרעיון שלי. מבחינת הרבה משתמשים, LastPass עשתה עבודה טובה עד אותו הרגע.

אבל יש פעמים ששירות כזה יודע לעשות מה שהוא אמור לעשות - להגן.

איך עובדת מערכת לניהול סיסמאות?

היא עובדת בדיוק כך: כשתפתחו בפעם הבאה את המחשב (או את מסך המחשב, למי מכם שלא מכבה אותו בלילה), אתם תתחילו לעבוד כרגיל. כשתרצו להיכנס לאתר הבנק, אשראי, להפיק חשבונית, או למועדון לקוחות שבדיוק שלח לכם הודעה אבל אופס, אין לכם סיסמה - בדיוק אז מנהל הסיסמאות שלכם יציע לכם להשתמש בעזרתו, אתם תלחצו עליו, תשחררו אותו מנעילה בעזרת טביעת אצבע או סיסמא ראשית, תבחרו את המשתמש הנכון ותתחברו כשאתם אפילו לא יודעים מה הייתה הסיסמה.

היום אנחנו הולכים לדבר על התוכנה המומלצת ביותר בעולם - 1Password - בה אני משתמש, אבל אני גם אתן כמה מילים על שתי תוכנות אחרות כדי שתקבלו מושג מה ההבדלים בלי לנסות אותן. שלושת אלו הן באמת קצה הקרחון. עולם הסיסמאות הוא עולם מסובך ומייגע שהמון חברות מנסות לפתור בעזרת כל מיני כלים - Password Generators, טביעות אצבע, PINs, קודים ו-QR ומה לא. ממש לא מזמן גוגל הכריזה על פתרון חדש שהיא כבר החלה להטמיע ואתרים מתחילים להשתמש בו - כולל 1Password - שנקרא Passkeys, והוא מאפשר חיבור לאתרים בשיטה קצת שונה שנחשבת לדבר הבא בעולם הסיסמאות. נסביר על זה בפוסט אחר.

שתי החברות הנוספות שנדבר עליהן בקצרה הן חברות אנטי וירוס שפיתחו SaaS (Software as a Service) כתוספת או כרכישה נפרדת למוצר שלהן:

  • Kaspersky Password Manager
  • Norton Password Manager

קספרסקי - Kaspersky

לא הרבה מכירים את האנטי וירוס של קספרסקי אז קודם כל רצוי לומר שהוא טוב מאוד אבל יקר. לא נתעכב על זה כי על אנטי וירוסים אולי אכתוב בפעם אחרת. אבל - וזה אבל גדול - תוכנת ניהול הסיסמאות שלהם היא בין הזולות והכי טובות שיש. נכון לאוגוסט 2023, היא עולה 13 דולר לשנה. זו התוכנה הראשונה שהשתמשתי בה ולמען האמת דיי נהניתי ובסוף כמו המשוגע שאני, רציתי לנסות תוכנות אחרות. קספרסקי מספקת כל מה שמנהל סיסמאות צריך לעשות - לשמור סיסמאות לכל מקום, כרטיסי אשראי ופתקים. התפעול של המערכת נוח יחסית ולא דורש הבנה טכנולוגית כמו לעבור מאנדרואיד לאפל, והכי חשוב - היא עובדת.

בשורה התחתונה, אם אני לא אצליח לשכנע אתכם שהמחיר של 1Password שווה את זה, קספרסקי זו ההמלצה השניה שלי.

kaspersky password manager home page
עמוד הבית של Kaspersky Password Manager

נורטון - Norton

נורטון היא כנראה החברה הכי מוכרת בעולם לאנטי וירוס. וזו תוכנת האנטי וירוס שאני משתמש בה נכון להיום והיא רחוקה מלהיות מושלמת, אבל היא עושה את העבודה ודיי נוחה לתפעול, אם כי ממש לא כמו אחרות. נורטון משלבת בתוך חבילת האנטי וירוס שלה גם את מנהל הסיסמאות שהוא הכלי הכי נורא שנתקלתם בו בחייכם. זה מתחיל מהדברים הקטנים - הפונט המזעזע שלהם בעברית - ועד הדברים היותר חשובים כמו זה שהחלון הקטן שנפתח, זה שמציע לך להשתמש במנהל הסיסמאות, נפתח בצד הלא נכון של המסך, ואז הוא גם רוצה שתלחץ על מלא כפתורים כדי לשחרר את הכספת עד כדי כך שלפעמים יותר קצר פשוט לשחזר סיסמה. אז הנה לכם דיס-המלצה אחת חשובה - מניסיון מר וכאב גדול - אל תשמשו במנהל הסיסמאות של נורטון גם כשהוא מוצע לכם "בחינם". סבבה?

רק הזמן שלקח לי לייצא משם את כל הסיסמאות, להעביר הכל למנהל החדש ואז גם למחוק - עדיף שבכלל לא תכנסו לשם.

norton password manager home page
עמוד הבית של Norton Password Manager

השחקן הראשי שלנו - 1Password

את החברה הזו אני מכיר כבר לא מעט זמן אבל רק לא מזמן החלטתי לנסות את המוצר שלהם. או מאז שהם עשו פרסומת עם ריאן ריינולדס. מכיוון שאם הגעתם עד לכאן אומר שאתם רוצים לקרוא מה שיש לי לומר על התוכנה, תרשו לי להתחיל דווקא מהאפשרויות שיש לכם לפני הרכישה.

קודם כל התכנית הפרטית היא עבור בנאדם אחד, לכל המכשירים, ב-3 דולר לחודש. התכנית המשפחתית, שזה ל-5 אנשים ולכל המכשירים, ב-5 דולר לחודש. בחישוב שנתי, 36 דולר ו-60 דולר בהתאמה. זה לא זול כמו קספרסקי אבל זה ממש לא יקר, ובטח ששווה את זה.

למה זה שווה את זה? ראשית חשוב לומר שמהות החברה והעסק הזה כולו היא המוצר הספציפי הזה - זה בשם שלה, במיתוג, במוצרים הנלווים. חברה עם מיקוד רציני כמו זו בדרך כלל תרצה לשפר את המוצר וגם את חווית הלקוח, להשאיר אותו אצלה ולגרום לו לחדש מנוי וכן, גם לשלם יותר עבור כל הפיתוחים האלו. שזה חיובי לגמרי, כי אם היא מספקת שירות טוב אני אשמח להשתמש בעוד מוצרים שלה שאני צריך.

הסיבה השניה היא סדר והארגון. כפריק של ארגון דיגיטלי, האפליקציה של 1Password גם לטלפונים וגם למחשב קלה, נוחה והכי חשוב - הגיונית לתפעול. כן, זה פרמטר שלא הרבה אפליקציות נוגעות בו. אתם לא חייבים להיות עם אוריינות טכנולוגית מדהימה כדי להשתמש בתוכנה הזאת, ומצד שני אתם יכולים לעזור לעצמכם לשמור על סדר באחד המקומות החשובים ביותר שלכם, הכספת הפרטית שלכם.

1password pricing for august 2023
תמחור של 1Password נכון לאוגוסט 2023

איך להשתמש במנהל הסיסמאות של 1Password

רק מהסלוגן שלהם אנחנו מבינים במה מדובר.

"Go ahead. Forget your passwords.”

1password.com home page
עמוד הבית של 1Password.com

שלב 1: חיבור והתקנה

נתחיל מלהיכנס לאתר של 1Password, וכאן תחת "Pricing" נוכל לראות את החבילות שלהם. אני באופן אישי משתמש בחבילה המשפחתית שלהם, עד 5 אנשים ב-5$ לחודש וכך יכול לשתף סיסמאות ומידע נוסף בתוך ספרייה נפרדת משותפת. תבחרו את התוכנית שתרצו ותכנסו ל-14 יום נסיון. בעת ההרשמה תצטרכו לרשום כתובת אימייל - עדיף האימייל הראשי שלכת - וסיסמה, שמעתה תהיה הסיסמה שלכם לכל דבר בעולם.

אבל זה לא נגמר כאן, כי לשים הכל תחת סיסמה אחת נשמע מסוכן. אתם תקבלו קובץ PDF שבתוכו רשום ה-Secret Key שלכם, קוד סודי שיש רק לכם. הוא לא שמור בשרתים של 1Password או בשום מקום בענן, והוא לגמרי באחריותכם. במידה ותרצו להיכנס למנהל הסיסמאות דרך האתר, תצטרכו להקיש את הקוד הסודי שלכם ואם הוא יאבד, תצטרכו ליצור קשר עם התמיכה שלכם ולהוכיח שזה אכן אתם ושאיבדתם את הקוד. עדיין, גם אם גנבו לכם את הטלפון או המחשב, אין באמת סיבה לדאגה כי כדי לפתוח את מנהל הסיסמאות שלכם צריכים לדעת את הסיסמה שהיא לא שמורה במכשיר.

את ה-Secret Key תוכלו לשמור במחשב שלכם כקובץ PDF, אבל אני אוהב לשמור אותו גם בענן. זה אולי לא הדבר הכי מאובטח אבל זה נותן שקט שהוא שם, וגם אם הגיבוי ענן ייפרץ, הקוד הסודי עדיין לא מספיק כדי לגלות את כל הסיסמאות שלי. בנוסף, הקוד הסודי מופיע באפליקציה בטלפון שלכם שאותה תוכלו לפתוח עם טביעת אצבע ללא הקוד הסודי.

מיד לאחר ההרשמה תגיעו למסך הבא בו יופיעו לכם הכספות (Vaults) שלכם. אתם יכולים להוסיף כספות. אני עושה את זה מאוד פשוט - כספת אחת פרטית וכספת אחת משותפת. בכספת האישית הפריטים עצמם מסודרים לפי הסוגים שלהם - פרטי התחברות לאתרים, כרטיסי אשראי, תעודות זהות, ביטוחים ועוד. אפשר לפתוח כמה כספות שאתם רוצים, אם אתם רוצים להפריד בין מיילים או חשבונות עבודה למשל.

1password web app my vaults
עמוד הכספות באפליקציית ווב של 1Password

עכשיו נשאר להוריד את האפליקציות למחשב ולמובייל כדי שהכל יהיה זמין לנו מכל מקום.

בנוסף, אני ממליץ מאוד להתקין את התוסף לדפדפן שלכם.

שלב 2: האפליקציה

מעכשיו אנחנו נתייחס למערכת הסיסמאות שלכם בשם "כספת", כי זה מה שהיא.

אז למה חשוב שהכספת תהיה זמינה לכם בכל מקום ובכל מכשיר? התשובה, נראה לי, דיי ברורה, אבל תרשו לי להוסיף משהו. מהיום אתם תאפשרו לכספת שלכם לשמור סיסמאות בכל מקום, והיא בעצמה תציע לייצר עבורכם סיסמאות שלא תצטרכו לזכור. ביום שבו תצטרכו לשלוף איזשהו נתון מכספת - סיסמא, כרטיס אשראי או תעודה כלשהי - אתם תודו לעצמכם על ההחלטה לפתוח כספת כי זה ידרוש מכם לא יותר מאשר לשלוף את הטלפון מהכיס.

1password desktop app home page
עמוד ראשי באפליקציה - 1Password

בכניסה הראשונה שלכם הכספת תהיה ריקה. אם יש לכם כספות קודמות, אפשר דיי בקלות לייבא את כל הסיסמאות מהכספת הקודמת שלכם לכספת החדשה (למשל מתוך כרום). עוד מידע אפשר למצוא במדריך של 1Password לייבוא סיסמאות מכרום. אני לא אעסוק בזה כאן מכיוון שזה תהליך פשוט.

השלב הזה הוא קצת כמו להכין תשתית, לגרום שהכל יעבוד. אני ממליץ לקחת כמה דקות מהיום שלכם ולהכניס לתוך הכספת כל דבר שעולה לכם בראש. תעודות זהות, רשיון, דרכון, פרטים כמו כתובת של הבית והעבודה, כרטיסי אשראי וכדומה. למה? אתם תבינו בפעם הראשונה שתזמינו משהו מהאינטרנט ותצרכו להקיש כתובת או כרטיס אשראי. כרגע אל תתחילו להכניס סיסמאות כי אתם לא תצאו מזה. עם הזמן יתווספו לכם סיסמאות מאתרים שתכנסו אליהם.

באפליקציה תמצאו רשימה ארוכה של תבניות מוכנות לדברים שאפשר להכניס לכספת וכמו כן המלצות "Getting Started" לפרטים ראשונים שמומלץ להכניס לכספת. 

list of items you can put in your 1password vault
רשימת הפריטים שניתן להוסיף לכספת שלכם

1password suggestions on how to get started with your vault
ההמלצות של 1Password לתחילת שימוש מהיר

האפליקציה לטלפון בנויה פחות או יותר באותה צורה כדי שיהיה נוח להסתדר גם איתה. את האפליקציה תוכלו לפתוח גם עם טביעת אצבע, מה שאומר שגם את הסיסמא הראשית לא תצטרכו לכתוב. גם במחשב תוכלו להתחבר עם Windows Hello או החלופה של זה במק, אבל באופן כללי תצטרכו מדי פעם להקיש את הסיסמה הראשית שלכם - גם בטלפון - גם כדי למנוע מצב שתשכחו אותה וגם כי האפליקציה מדי פעם מבקשת את זה בשביל עוד אבטחה.

אגב, אתם לא תראו כאן צילומי מסך מהאפליקציה כי פשוט אי אפשר לעשות צילום מסך מהטלפון כשהאפליקציה פתוחה. גיליתי את זה ממש עכשיו.

גם החלון של התוסף לדפדפן של 1Password נראה אותו דבר פחות או יותר ונותן לנו כלים מהירים כמו חיפוש סיסמה, הוספה של פריט וכדומה.

1password chrome extension homepage
הוספת של 1Password לדפדפן כרום

עכשיו, אחרי שהתקנו את כל האפליקציות והתחלנו להכניס קצת פרטים וסיסמאות לכספת שלנו, אמורים להיות לנו שלושת הדברים הבאים:

  1. אפליקצייה במחשב.
  2. אפליקצייה בטלפון.
  3. תוסף לדפדפן.

יש לכם את שלושתם? יופי, בואו נגדיר כמה דברים.

אם לא, תכנסו לכאן ותתקינו מה שחסר לכם.

הגדרות חשובות

הגדרות נכונות עושות את החיים נוחים. כדי להכנס להגדרות באפליקציה של המחשב נלחץ על שלושת הנקודות בצד שמאל ואז Settings, או דרך קיצור מקלדת CTRL+, (פסיק). כמו בתמונה.

how to open your 1password vault settings

בטאב General חשוב שתסמנו V באפשרות הראשונה כדי שהאפליקציה תמיד תוצג באזור ההתראות. זה עוזר לגישה מהירה. כאן גם תוכלו להגדיר קיצורי דרך שונים לפתיחת הכספת, חיפוש (מה שנקרא Quick Access - מאוד נוח!), נעילה מהירה, ו-Autofill שזה מילוי אוטומטי של שדות ברחבי האינטרנט כמו למשל שם, סיסמה, אימייל, כתובת, אשראי (אם במקרה והאפליקציה חיפפה ואתם לא רואים את האפשרות הזאת באופן אוטומטי).

general settings tab in 1password

עוד דבר חשוב תחת הגדרות Security. כאן תוכלו להגדיר אם תשתמשו ב-Windows Hello (למשל) לפתיחה של הכספת אבל שימו לב שתצטרכו להקליד את הסיסמה הראשית ברגע שתאתחלו את המחשב. בלי קשר, האפליקציה מחייבת אתכם להקיש סיסמה אחת לשבועיים או חודש, לבחירתכם. כשאתם רואים אני בוחר לנעול את הכספת לאחר 10 דקות של חוסר שימוש, כי למה לא. והסעיף האחרון - והחשוב ביותר - ניקוי של כל מה שהעתקתם (בעזרת Copy או CTRL+C) אחרי 90 שניות.

security settings tab in 1password

עד כאן הדברים הקריטיים. אם תרצו - תוכלו לחקור עוד על התצוגה (יש Dark Mode), להיכלל בגרסאות נסיוניות (Beta או Nightly, שזה האקסטרים, אבל קחו בחשבון להיות סבלניים לבאגים בגרסאות האלה), ועוד כל מיני שטויות. ממליץ לכם לחטט קצת בהגדרות לראות אם יש משהו שחשוב לכם. תעשו את זה פעם אחת ותשכחו מזה.

שלב 3: תפעול ושמירה על סדר

בסוף השבוע האחרון הייתי בקניות בסופר. הגעתי לקופה, ופתאום נזכרתי ששכחתי את כרטיס האשראי שלי. בשניה הראשונה עלתה קצת החרדה, כי בואו - אני לא אסע הביתה להביא אותו ואחזור לשלם. שאלתי את הקופאית אם אפשר לשלם בלי אשראי פיזית, והיא שאלה, "אז איך?".

עניתי לה שאני פשוט אתן לה את פרטי האשראי, ואז היא הסתכלה עליי קצת בשוק, כי אולי אף אחד לא זוכר את פרטי האשראי שלו בעל פה. אני מכיר בנאדם אחד כזה - אחת יותר נכון - וגם זה תקף רק אל אשראי אחד שלה. שלפתי את הטלפון, פתחתי את הכספת, והתחלתי להקליד את האשראי במסוף.

man shopping in a grocery store with credit card, black and white
אילוסטרציה לא טבעית של איש קונה בסופר

התפעול של הכספת הוא דיי אינטואיטיבי. אבל - וזה אבל חשוב - כמו כל דבר, כל אפליקציה, כל תוכנה - יש איזשהי תקופת לימוד והסתגלות. בהתחלה זה נראה מבלבל, אולי אפילו מפוזר ולא נוח, אבל אז מתרגלים.

בפעם הבאה שתתחברו לאתר מסוים האפליקציה תציע לכם לייצר עבורכם סיסמה ולשמור אותה אוטומטית. אם הקשתם סיסמה בעצמכם, היא תציע לשמור את הפרטים בכספת. אם התחברתם דרך גוגל לאתר כלשהו (מה שנקרא "Sign in with google" או כל שירות אחר), היא תוכל לזכור גם את זה.

אני מציע - כהחלטה כוללת - תתנו לה להתחיל לשמור כל מה שהיא מציעה. למה לא?

תזכרו - כל דבר שנכנס לכספת שלכם מוגן יותר מכל מקום אחר שתרצו לשמור עליו. יותר מלהדפיס את הסיסמאות שלכם ולשמור אותן במגירה. ואם אתם עושים את זה, תפסיקו.

חיפוש מהיר בכספת

כשתרצו מהר להיזכר במשהו בכספת, הדבר הכי פשוט זה לעשות חיפוש. בטלפון - פותחים את הכספת, לוחצים למטה על כפתור החיפוש ומחפשים. במחשב - פותחים את האפליקציה ומחפשים. אבל יש שיטה טובה יותר לגשת לדברים שאנחנו משתמשים בהם לעיתים קרובות - מועדפים. אתם יכולים להגדיר כל פריט בכספת תחת Favorites וליצור אליו גישה נוחה הרבה יותר מחיפוש (קליק אחד במקום הקלדה). זה פשוט: קליק ימני על הפריט הרצוי ואז Add to Favorites, וזה ישמור אותו בספריה שנמצאת נגישה תמיד.

how to add your vault items to your favorites with 1password
איך להוסיף פריט מהכספת שלכם למועדפים

אבל כשתרצו לחפש משהו שלא נמצא במועדפים - החיפוש זו האופציה שלכם. במחשב זה דיי קל כשמפעילים אופציה שנקראת Quick Access שנגענו בה מקודם. לוחצים במקלדת על CTRL+SHIFT+SPACE ונפתח חלון מלבני קטן שמקלידים בו מה שרוצים לחפש.

how to use quick access with 1password to quickly search your vault
גישה מהירה לחיפוש פריטים בכספת

מחולל הסיסמאות - Password Generator

אם יש משהו אחד טוב יותר שהטכנולוגיה המציאה חוץ ממנהל סיסמאות, זה את האפשרות לייצר סיסמאות. זה הדבר הראשון שהשתמשתי בו בתור ילד שלא היה לו כוח לחשוב על סיסמאות מקוריות לאתרים שנרשמתי אליהם. תודו בזה או לא, גם אתם שונאים לחשוב על סיסמא חדשה. אני שנאתי את זה עד כדי כך שבתור ילד בניתי לעצמי תוכנה קטנה שעושה את זה. 

כשתרשמו לאתר חדש המערכת תציע עבורכם סיסמה מוכנה מראש בלי שתצרכו לעשות כלום - זה עד כדי כך נוח.

how to use a suggested password using 1password
שימוש בסיסמה מומלצת

ברגע שתצרו פריט חדש שמכיל סיסמה - Login לדוגמה - תעלה לכם האופציה שנקראת Create a New Password. זה יפתח חלון חדש בו תוכלו ליצור סיסמה.

how to create a new custom password in 1password
יצירת סיסמה חדשה

כאן תוכלו לבחור את אורך הסיסמה, סימנים, מספרים, וואטאבר. תעשו מה שבא לכם. או שפשוט תלחצו "Use" ונסגור את הסיפור. למתי כל ההגדרות האלה חשובות? למקרים בהם מגבילים אתכם במספר ובסוג התווים לסיסמה (נגיד, בין 8 ל-12 תווים, עם אותיות גדולות, ללא מספרים ורק סימני פיסוק מהשפה היפנית המדוברת).

create new passwords options in 1password
הגדרות סיסמה חדשה ב-1Password

שיתוף פריטים מהכספת

יש לכם אפשרות לשתף אנשים בכל פריט מהכספת שלכם גם אם הוא לא מנוי ב-1Password. כמו לשתף מישהו בפתק מסוים מאפליקציית פתקים. השיתוף יהיה תקף דרך לינק מיוחד, לטווח זמן מוגדר מראש ואפשר לבחור שהוא יהיה זמין לצפייה רק פעם אחת. אם למשל אתם צריכים לשלוח למישהו פרטי אשראי, זו אחלה דרך כי זה מוודא חשיפה מצומצמת ככל האפשר.

sharing options to a vault item in 1password
הגדרות שיתוף חיצוני לפריטים ב-1Password

שיתוף כספות

אם בחרתם במנוי המשפחתי, יש לכם אפשרות ליצור כספת משותפת (Shared) כמו שניתן לראות אצלי. זו כספת שכל מי שנמצא תחת המנוי שלכם רואה אותה. כדי לצרף אנשים למנוי, תכנסו למשתמש שלכם ב-1Password באתר שלהם ולבחור People בתפריט מצד ימין. בלחיצה על Invite People תרשמו אימייל וזה ישלח הזמנה ישר לאימייל, ומשם זה רק לאשר את ההזמנה. אפשר להוסיף עד 5 אנשים לכל מנוי, שיכולים להיות שותפים לכספת וליצור כספות בעצמם או "אורחים" (Guests) שיוכלו רק לצפות בדברים בכספות משותפות.

how to invite people to your vault in 1password
שיתוף אנשים נוספים בכספת משותפת ב-1Password

לסיכום

לאפליקציה הזאת יש עוד המון פיצ'רים - פשוטים ועד מתקדמים מאוד - אבל אני חושב שמה שכללתי כאן זה דיי והותר בשביל תפעול יומיומי של הכספת שלכם. כתבתי כאן על כל מה שאני משתמש בו ביום יום ולכן אני מניח שזה יספק את המשתמש הממוצע. בסוף המטרה היא לא שתשמשו בפיצ'רים אלא שתסגלו הרגל להשתמש בכלי טכנולוגי טוב כדי לנהל את החיים שלכם בצורה נוחה וטובה יותר בדיגיטל. זו משימה קשה אך אפשרית, וברגע שעברנו את שלב הכנת התשתיות, והכל מוכן, החיים בדיגיטל הופכים לקלים מאוד וכבר לא מפחידים כל כך.

אני מזכיר שאם לא אהבתם את השימוש ב-1Password גם לאחר 14 ימי הנסיון, יש עוד הרבה אפליקציות לניהול סיסמאות. השניה שאני ממליץ עלייה היא מנהל הסיסמאות של קספרסקי.

היום למדנו מה שמים בתוך כספת דיגיטלית (שהיא כספת לכל דבר ועניין), איך מתפעלים אותה ביומיום והכי חשוב - למה היא חשובה כל כך. ניהול סיסמאות זו האסטרטגיה הכי טובה שמצאתי לשקט נפשי ולאפשר למוח שלנו להתרכז בדברים החשובים. זה חשוב הרבה יותר מכל כלי אחר פשוט כי הורגלנו שסיסמאות זה משהו שאנחנו חייבים לזכור ואם לא נזכור, נאבד גישה לדברים החשובים שלנו, נצטרך לשחזר אותן כל שני וחמישי או במקרה הכי גרוע - להשתמש באותה סיסמה לכל דבר. זו לא האמת, ואפשר גם אחרת.

אני מקווה שהועלתי לכם, אפילו ברמה הפשוטה ביותר.

עד הפעם הבאה.