תוכן עניינים

כמוכם, גם אני לא אוהב ששולחים לי שטויות. לכן אני משתף רק מה שנראה לי מעניין מספיק. תרשמו, מקסימום לא תאהבו :)

וואי וואי, איזה כיף שהצטרפת!
בפעם הבאה שיוצא ניוזלטר (שזה אחת לשבוע, או כשיש משהו מעניין ממש), אתם תקבלו אותו ישר למייל שלכם :)
משהו לא מסתדר. אולי המייל לא תקין?
תבדקו ותנסו שוב.

בשונה ממאמרים אחרים, היום אנחנו לא הולכים לסקור את ההיסטוריה של שמות דומיין אלא נבין מהם, למה הם חשובים ומהר מאוד נגיע לעיקר - איך בוחרים ומשתמשים בשם כזה משלנו.

מה זה בעצם דומיין?

כשאתם מזמינים אורחים לבית שלכם אתם בדרך כלל פשוט שולחים להם כתובת, הם ישימו אותה בוויז ויגיעו אליכם. שם דומיין (או פשוט "דומיין"), הוא, במילים פשוטות, הכתובת של האתר שלכם. יש כל מיני סוגים דומיינים - פופולאריים יותר או פחות - כמו שיש הרבה סוגים של בתים ורחובות.

סוגי דומיינים

הדומיין הנפוץ ביותר בעולם מסתיים ב-com עוד מימיו הראשונים של האינטרנט. הדומיין הישראלי הנפוץ ביותר הוא כמובן co.il. יש עוד צורות רבות לדומיינים, ויש אפילו דומיינים בעברית. קחו לדוגמא אתר שלא מזמן בניתי: חוףהכרמל.ישראל. אם תלחצו על הכתובת הזאת, ואז תעשו העתק-הדבק משורת הכתובות בדפדפן שלכם למעלה, תקבלו את הכתובת הבאה: https://www.xn--8dbbfsfl6a5b.xn--4dbrk0ce

זה לא פירצת אבטחה כלשהי. זו פשוט הדרך שבה דומיינים בעברית מתורגמים על ידי המחשב, שלא יודע לקרוא עברית אלא מגיב לאותיות לועזיות בלבד. אבל אתם בהחלט יכולים לרשום בעברית בשורת הכתובות, והדפדפן יעשה את ההמרה לאותיות לועזיות.

a pile of url addresses, black and white, line art
זה כאילו ערימה של כתובות אינטרנט שנראות כמו ספרים עם מחשב באמצע. תזרמו.

סוגים נוספים של דומיינים הם מילולית כל מה שתרצו. אם יש לכם בלוג, אולי תרצו סיומת של blog, אם יש לכם עמותה אז תתאים לכם סיומת של org (או בישראל org.il), ואם הדומיין שרציתם עם סיומת com תפוס, תוכלו לנסות לרשום אותו עם סיומת net. אם יש לכם אפליקציה, תוכלו לרשום סיומת app. הבנתם את הרעיון, נכון? נתקדם.

ככלל, האתר שלכם יכול להיות רשום על איזה דומיין שאתם רוצים. אני קניתי את הדומיין simplewords.co.il לפני הרבה שנים פשוט כי אהבתי את השם וחשבתי שיום אחד אני אבנה עליו אתר - והנה זה קרה. בפועל, שנים שהדומיין הזה היה מוחזק אצלי במערכות, שילמתי עליו תשלום שנתי אבל לא היה קיים תחתיו שום אתר. כן, זה ממש אפשרי. דומיינים יכולים לשבת בארון ולחכות ליום ההפעלה שלהם.

חשוב לזכור

זו תחרות של מי רושם ראשון. יכול להיות שתרצו לרשום דומיין אבל הוא יהיה תפוס. במקרה כזה יש לכם שלוש אפשרויות:

  1. תוכלו לשנות סיומת (com, net, org וכו'). למשל simplewords.blog
  2. תוכלו לשנות את הכתובת עצמה. למשל אני יכולתי לבחור simplewordsblog.co.il.
  3. אם אתם ממש לא יכולים לוותר על הדומיין שיש לכם בראש, תוכלו ליצור קשר עם בעלי הדומיין כדי לברר אם הם ירצו למכור לכם אותו. קחו בחשבון שדומיינים זה שוק עולמי דיי גדול והמחירים שם לא זולים. דומיין טוב - למשל כמו החלום הרטוב שלי, simplewords.com - יכול לעלות כמה אלפי דולרים.

a pile of url addresses, black and white, line art
המירוץ לעבר הדומיין המושלם

והיום בפינתנו: Based on a True Story

לא מזמן רציתי לקנות את הדומיין webflowist.com בשביל איזשהי תכנית עסקית עתידית. הדומיין תפוס, אז מצאתי את פרטי הבעלים ושלחתי להם מייל. הם ענו בנחמדות שאין להם כוונה למכור אותו אלא אם יש לי הצעה טובה. הצעה טובה, בשוק כזה, כאמור, היא לא סכום שאני אשלם.

"אל תאמר נואש!" צעקתי לעצמי בחדר. ואז הופתעתי מהצעקה. בהחלטה של רגע חיפשתי זמינות לדומיין thewebflowist.com (ההבדל הוא רק בתוספת של the בתחילת הכתובת), והופ! פנוי! אז נכון, זה לא המקורי, וזה אולי תחרותי מאוד, אבל מעכשיו thewebflowist.com הוא שלי, והוא יענה לי על הצורך.

איך קונים דומיין?

אוקיי, אז מה שחשוב להבין בדומיין שזה לא דבר יקר. דומיין פנוי ישראלי (co.il, org.il) לא אמור לעלות יותר מ-70 ש"ח פלוס מינוס. יש המון שירותים שדרכם תוכלו לעשות את זה ואני ממליץ על אחד (אין לי איתם שום הסכם נכון לזמן כתיבת הפוסט הזה), ושמו mynames.co.il. מייניימס הוא שירות יחסית חדש אבל הוא מציע דומיינים ישראלים ב-60 ש"ח כולל מע"מ לשנה, וזה אחלה דיל שבעולם. בעוד שנה הוא יחודש בסכום כסף דומה.

בדיקת זמינות דומיין ברשם דומיינים ישראלי
בדיקת דומיין ברשם ישראלי

אם אתם רוצים לקנות דומיין בינלאומי, הדרך הכי פשוטה היא דרך GoDaddy.com - שירות מוכר מאוד כבר המון שנים בתחום הדומיינים ואחסון ובניית אתרי וורדפרס (רחמנא ליצלן). הם חברה אמינה מאוד והמחירים שלהם טובים, ותמיד יש קופונים. אתם נכנסים לאתר, מקלידים את הדומיין שאתם רוצים ובודקים אם הוא זמין. אהבתם? ממשיכים לצ'ק אאוט ויאללה מברוק על הדומיין החדש.

בדיקת זמינות דומיין ברשם בינלאומי
בדיקת דומיין ב-GoDaddy

השירות דרכו תקנו את הדומיין הוא זה שדרכו גם תנהלו את הדומיין. זה חשוב בעיקר לקישור של הדומיין עם האתר, אבל אין לזה הרבה משמעות מעבר לזה, אלא אם אתם חברה שמנהלת מאות דומיינים ואז המאמר הזה, איך לומר את זה… לא בדיוק בשבילכם.

ניהול דומיין

אזהרת הסבר טכני: דומיין מוגדר באמצעות DNS (ראשי תיבות של Domain Name System). בשפה המקצועית זה אומר שרשומות ה-DNS שהגדרתם לדומיין יודעות להמיר אותו לכתובת IP, וכך לגשת לשרת הנכון שעליו מאוחסן האתר שלכם, וככה מי שמקליד את כתובת האתר (הדומיין) מגיע לאתר שלכם (לשרת שעליו הוא מאוחסן). אבל אוקיי, הלכנו רחוק מדי. את ה-DNS הזה (שזה פשוט כמה שורות טקסט) אתם תצרכו למלא בעצמכם באותה מערכת שבה קניתם את הדומיין, GoDaddy או MyNames למשל. במילים פשוטות, ככה השרת של האתר שלכם יתחבר לדומיין שלכם.

נשאלת השאלה, איך תדעו את ה-DNS האלו? השרת שלכם - מפעיל האתר שלכם - יספק לכם אותם. זה לא שהוא ירים את הטלפון ויגיד לכם לכתוב כתובת, זה פשוט יופיע לכם בלוח בקרה של האתר שלכם. Hopefully, בניתם את האתר ב-Webflow והמשימה הזאת היא סופר פשוטה עבורכם. אם לא, לכל שרת יש את ההוראות DNS שלו והן לרוב מאוד פשוטות.

חיבור הדומיין לאתר שלכם

בשביל לחבר את הדומיין שלכם לאתר עצמו מאוד מומלץ להעזר באיש מקצוע. לא בגלל שמדובר בפעולה מסובכת מדי אלא בגלל שזו פעולה שצריכה להיעשות באופן מדויק וכדאי להימנע מתקלות שיכולות ליצור הפניות לא נכונות. הכל בר תיקון, זה לא חיים ומוות, אבל מומלץ שזה ייעשה בצורה טובה כי לא בא לכם לשמוע שהאתם לא עובד מכל מיני אנשים שמנסים להיכנס אליו, או לא לדעת בכלל מזה שאנשים לא מצליחים להיכנס אליו.

כאן אני אתן הסבר לחיבור דומיין לאתר שנבנה ב-Webflow, וקחו בחשבון שההגדרות עבור כל שרת אחסון יהיו בהכרח שונות מכיוון שמדובר בשרתים שונים. בכל אופן, כל עוד אתם מחברים את הדומיין שלכם לאתר שנבנה בוובפלואו, תוכלו להעזר בהסבר הזה. ואם לא, תקבלו כאן מושג מה עליכם לעשות.

העבודה שלנו תתחלק לשני שלבים:

  1. לומר לוובפלואו מה הדומיין שאנחנו רוצים לחבר לאתר שלנו.
  2. לומר לדומיין שלנו לאיזה כתובת הוא צריך להפנות (על ידי הוספה של DNS).

נתחיל.

בשלב הראשון, נכנס ל-Settings של האתר שלכם בוובפלואו דרך ה-Dashboard. למעלה נבחר בטאב Publishing ונלחץ על Add a Custom Domain כמו בתמונה.

Publishing tab in Webflow website settings
Publishing tab in Webflow website settings

מיד לאחר מכן יפתח החלק בו אתם צריכים להקליד את הדומיין שקניתם או לקנות אחד חדש דרך גוגל או GoDaddy. בגדול, שתדעו - דומיינים ישראלים (co.il, org.il וכו') אפשר לקנות רק בישראל דרך רשם ישראלי. אם הגעתם לשלב הזה ועוד לא קניתם דומיין, ממליץ לכם לעשות את זה ישירות דרך רשם דומיינים, לחזור לוובפלואו ולבחור באפשרות הראשונה בה אתם מקלידים את הדומיין שלכם ידנית.

Add a custom domain in a webflow website

ברגע שתקישו Add Domain תקבלו הוראות חיבור שאומרות לכם מה אתם צריכים לכתוב ברשם הדומיין שלכם כדי שהוא יחובר לשרת של Webflow. ההערות האלה מצויות גם במדריך של וובפלואו הרשמי לחיבור דומיינים, ובגדול מה שהן אומרות זה ליצור 3-4 רשומות DNS חדשות (כי למדנו כבר מה זה DNS) בפאנל הניהול של הדומיין שלכם.

Webflow instrctions for connecting a new domain to an existing website
הוראות חיבור דומיין לפי המאמר של וובפלואו (לחצו על התמונה לאמר המלא)

אלה ההגדרות המומלצות, מפני שהן תומכות בחיבור מאובטח SSL. קיימת אפשרות לחיבור ללא SSL, אבל זה ממש מיותר ומתאים למספר אתרים מאוד מסוים שאני מניח שאתם לא חלק ממנו - כי אם השרת שלכם לא תומך ב-SSL, פשוט אל תאחסנו אצלו.

טוב, עכשיו אנחנו צריכים לקחת את המספרים והכתובות האלה ולהכניס אותן בתור רשומות ה-DNS של הדומיין שלנו. כאמור את זה אנחנו נבצע ברשם בשם mynames אבל השיטה תקפה גם לכל רשם אחר. ההבדל היחידי יהיה בממשק שתראו מולכם.

נכנס לדומיין שאותו אנחנו רוצים לנהל ונעבור לניהול DNS. כאן אנחנו נראה כל מיני רשומות שאולי כבר קיימות. אלה בעצם כל מיני פקודות שלכל אחת מהן תפקיד שונה. יש כל מיני רשומות DNS, בשמות שלא צריכים להגיד לכם שום דבר - לדוגמה רשומות A, CNAME, MX, TXT ועוד. אין טעם להסביר אותן אלא פשוט לעשות מה שהשרת שלנו ביקש מאיתנו.

Adding DNS records to a domain

במקרה הזה, וובפלואו ביקשו מאיתנו להכניס 3 שורות. אצלי הכנסתי עוד אחת ומיד תבינו למה. בתפריט מעל אנחנו רואים אפשרות להוסיף סוגי רשומות, ואנחנו צריכים להכניס את אלו (ממש כמו בתמונה):

  1. רשומת A עם השם @ וערך 75.2.70.75
  2. רשומת A עם השם @ וערך 99.83.190.102
  3. רשומת CNAME עם השם www והערך proxy-ssl.webflow.com
  4. אם אתם רוצים שהאתר שלכם יעבוד גם כשרושמים www לפני הדומיין (מומלץ) תוסיפו רשומת TXT עם השם www והערך proxy-ssl.webflow.com - ממש כמו הרשומת CNAME.

עכשיו נחזור לוובפלואו ובאותו מקום בהגדרות הדומיין נלחץ על Check Status. הדומיין אמור להתעדכן ולעבוד אחרי כמה דקות ולפעמים קצת יותר. אם זה לא קורה אחרי שעה לכל היותר, כנראה שעשיתם טעות איפשהו במהלך הדרך.

זהו, ברכות לכם, הדומיין שלכם מחובר לאתר!

מעבר לחיבור שלו, ניהול דומיין מכיל בתוכו כמה דברים נוספים שחשוב לציין ולשים אליהם לב.

נעילת דומיין

ברגע שקניתם דומיין, חשוב לוודא שהוא נעול. את זה עושים בלוח הבקרה של רשם הדומיינים שלכם. אם הדומיין לא נעול, אפשר להעביר אותו לרשם אחר וזו פרצת אבטחה דיי מיותרת שאפשר למנוע. במהלך חיי יצא לי להעביר דומיינים בין רשמים, ובשביל זה הייתי צריך לבטל את נעילת הדומיין.

חידוש אוטומטי

אם אתם לא רוצים לאבד את הדומיין שלכם, מומלץ מאוד לסמן חידוש אוטומטי עבורו. זה מבטיח לכם שלא תצטרכו להיכנס פעם בשנה לרשם הדומיינים שלכם בשביל לבצע רכישה חוזרת שלו, אלא זה יתבצע אוטומטית עבורכם. דומיין שפג תוקפו הוא זמין לכולם ויכול להירשם על ידי כל מי שחשק בו. תופתעו לגלות שיש לא מעט אנשים (ומערכות שעומדות מאחורי האנשים האלה) שקונים דומיינים שפג תוקפם כדי ליצור קשר עם בעל הדומיין לאחר מכן ולבקש ממנו מחירים הזויים בשביל הדומיין שלו. זה לא יפה, וזה מעצבן מאוד, אבל זה קורה. הפתרון הוא פשוט - חידוש אוטומטי. זה קליק אחד.

איש קשר

דומיין מכיל תחתיו כל מיני פרטים, ואחד מהם הוא פרטי קשר שלכם. אתם תהיו חייבים למלא אותם כי כל דומיין חייב להירשם תחת פרטים של אדם או חברה, אבל אפשר להסתיר אותם אצל חלק מהרשמים בתשלום נוסף. לשיקולכם.

הפניות

אם יש לכם דומיין שאין תחתיו אתר, אבל אתם רוצים שהוא יפנה לאתר מסוים, אפשר ליצור הפניה בשביל זה. אם נמשיך את הסיפור ממקודם, אם אני רוצה שהדומיין TheWebflowist.com - שאין תחתיו אתר כרגע - יפנה לאתר הנוכחי שלי - מילים פשוטות - אני יכול ליצור הפניה אצל הרשם שלי באופן דיי פשוט.

לסיכום

דומיינים זה לא סיפור גדול, אבל כן דורש תשומת לב. אם פעם עלה לכם רעיון וחשבתם על שם מקורי, אתם יכולים לקנות את הדומיין שלו ממש בכמה שניות של עבודה. זה מהיר, זול וכיף לדעת שזה קיים אצלכם באוסף ויום יבוא ותוכלו להשתמש בדומיין הזה כדי לבנות את אתר החלומות שלכם.

במגירה הוירטואלית שלי יש לי כל מיני דומיינים שקניתי והם לא בשימוש. אני משלם עליהם מחיר שנתי זניח מבחינתי כי ביום שאני ארצה להרים אותם, אני אוכל לעשות את זה בשניה. על כל אחד מהם הפעלתי חידוש אוטומטי, וזה מבטיח לי שקט נפשי שהם ישארו שלי.

במאמר הזה לא דיברנו בכלל על התעשייה השלמה סביב הדומיינים. זו תעשייה שמגלגלת כמה מיליונים טובים כל שנה והכל סביב קנייה ומכירה של דומיינים ממש כמו השקעות נדל"ן. בכל אופן צריך ללמוד לא מעט על מחירים ואופי הדומיינים כדי להשתלב בה. בינתיים, תתחילו מלחבר את האתר שלכם לדומיין שקניתם.

נתראה בפעם הבאה.