תוכן עניינים

כמוכם, גם אני לא אוהב ששולחים לי שטויות. לכן אני משתף רק מה שנראה לי מעניין מספיק. תרשמו, מקסימום לא תאהבו :)

וואי וואי, איזה כיף שהצטרפת!
בפעם הבאה שיוצא ניוזלטר (שזה אחת לשבוע, או כשיש משהו מעניין ממש), אתם תקבלו אותו ישר למייל שלכם :)
משהו לא מסתדר. אולי המייל לא תקין?
תבדקו ותנסו שוב.

"בר, אני צריכה את העזרה שלך."

"דרמטי משהו. מה קרה?"

"הכנסתי מלא דברים לאוטו, ואז אני נכנסתי לאוטו והתחלתי לנסוע. מפה לשם מסתבר שהמחשב הנייד נשאר על הגג של האוטו והוא איי שם מפורק לרסיסים בשדות הגליל התחתון."

"וואלה."

"כן, אז חשבתי אולי יש אפשרות לשחזר את זה."

"יש לך גיבוי?"

"כנראה שלא. איך אני בודקת?"

לונג סטורי שורט - לא היה גיבוי. כל המחשב הלך. עבודה של שנים. מסמכים יצירות עבודות - נעלם כלא היה.

הסיפור הזה אמיתי לחלוטין. זה ממחיש באיזו קלות המידע שלנו יכול ללכת לאיבוד. זאת לא חייבת להיות שריפה או שטפון או טורנדו, זה יכול להיות סתם רגע של חוסר תשומת לב, וכל החומרים שלנו הלכו קאפוט. יש לי עוד מלא דוגמאות, למשל אנשים שמסתובבים עם הארד דיסקים קטנים בתיק שלהם ושוכחים אותו באוטובוס או ברכבת, או בתוך הרכב, בקיץ, והדיסק פשוט נזל. אנחנו חיים בעולם דיגיטלי. הכל היום במחשב - ה-כ-ל! ואנחנו חייבים לשמור את המידע שלנו.

לשמחתנו, בשנת 2023 גיבוי זה כבר עסק לא יקר ואפילו לא מסובך.

בואו נעשה סדר. לגבות אפשר בהמון דרכים, אבל לשם הפשטות עלייה הבלוג הזה מבוסס, נרכז את זה לשתי קטגוריות עיקריות: גיבוי פיזי, וגיבוי ענן (שגם הוא פיזי ד"א אבל זה סיפור אחר):

גיבוי פיזי - Physical Backup

גיבוי פיזי במילים פשוטות זה אומר לבחור נפח ולקנות דיסק קשיח חיצוני (זה מגיע בקופסא), לחבר אותה למחשב בצד אחד ולחשמל בצד שני, ולגבות עליו את כל מה שאתם רוצים (תלוי בנפח שתבחרו).

  • היתרונות? קל, מהיר, נגיש, הוצאה חד פעמית.
  • החסרונות? איך שלא תסתכלו על זה, גם הדיסק הזה הוא על זמן שאול. כל רגע שהוא עוד חי זה בגדול נס, כי הכל בערך מסוכן לדיסק. גם סתם להיות קיים מסוכן לו, כי שריפה למשל. מתישהו תצטרכו להחליף גם אותו, או שתצטרכו לשלם המון כסף לשחזר ממנו חומרים שאבדו. המחיר שלו הוא באזור ה-800 ש"ח לדיסק של 8 טרה בייט (TB). זה הרבה מקום יחסית, וזו הוצאה חד פעמית.

ואחרי כל זה, הייתם מאמינים אם אני אומר לכם שאני לא נגד דיסקים פיזיים?

גיבוי ענן - Cloud Backup

גיבוי ענן במילים פשוטות זה אומר לתת את אמונך בחברה מסוימת ולהעלות אליה את כל הקבצים שיש לך (או את החשובים באמת) ולקבל ממנה שם משתמש וסיסמא לנהל את כל הדבר הזה בסבבה. ברוב המקרים אפשר לשים את זה על המחשב שיתפקד כמו תקייה רגילה שתמיד נשארת תחת גיבוי.

  • היתרונות? ברורים.
  • החסרונות? נתחיל מזה שזו הוצאה חודשית או שנתית, תלוי איך תרצו לשלם. זו אמנם לא הוצאה גדולה במיוחד אבל זה עוד תוספת לתזרים החודשי. היתרון בתוך החסרון? אם יש לכם עסק (למה שלא יהיה לכם?), זו הוצאה מוכרת. חסרון נוסף הוא שאתם תלויים במהירות האינטרנט שלכם, וככל שזה היה מהיר יותר, כך הגיבוי יהיה מהיר יותר. האמת, שהיום בכניסתו של עידן הסיבים האופטיים לחיינו אני לא דואג מזה במיוחד. ואנחנו רואים רק את קצה הקרחון כרגע. בסדר בסדר זה לפוסט אחר.

עוד טיפונת להבין ואנחנו מתקדמים לפרטיקה (או שדפדפו למטה).

תחת הקטגוריה הזו של "גיבוי ענן" נרצה לדבר על שניים - ענן קבצים (Cloud File Organizer) וענן גיבוי (Cloud Backup). נסביר עליהם בקצרה.

ענן קבצים הוא המקום בו אפשר לגבות, לארגן לסדר ולשתף את הקבצים שלכם. שירותים כמו גוגל דרייב, דרופבוקס וכו'. נניח ואתם רוצים לשלוח למישהו קובץ גדול (מצגת שהכנתם?), אתם יכולים לעלות אותה לשם ולשלוח לו קישור שיוריד. וחוץ מזה אפשר לסדר שם את כל הקבצים שלכם בדיוק כמו שהם מסודרים במחשב, ולגבות את המחשב עצמו.

  • היתרונות? הכל נגיש והכל קיים, מכל מכשיר ובכל רגע.
  • החסרונות? כסף. אבל בואו, אנחנו יכולים להרשות לעצמנו להוציא כסף כדי להפוך את החיים שלנו לקצת יותר מסודרים ונעימים. חסרון נוסף הוא שלגבות עליו נפח גדול מאוד (יותר מ-4-5 טרה בייט), יכול להיות יקר מאוד מאוד. אבל אל דאגה! בשביל זה יש לנו את ענן הגיבוי.

ענן גיבוי הוא המקום שאפשר לדעת שתמיד יש עליו הכל, ושהכל בטוח. אנחנו אומרים לתוכנה איזה דיסק לגבות והיא דואגת שהוא יגובה באופן אוטומטי, בתזמון שנגיד לה. ולרוב היא גם תחייב אותנו לגבות את הדיסק הראשי, הלו הוא כונן C. וזה כל מה שהיא יודעת לעשות.

  • היתרונות? אפשר לישון בשקט. גם אם יש לי 30 טרה בייט של קבצי וידאו, אני יכול לדעת שהם שם ותמיד יהיו שם. זה לא יקר, אזור ה-6-10 יורו לחודש.
  • החסרונות? הכל חייב להיות גם על המחשב שלכם או על כונן חיצוני שמחובר למחשב. כלומר אם אני רוצה לגבות 30 טרה בייט של קבצי וידאו, אני צריך כמה הארד דיסקים עם נפח דומה, וקצת יותר, ולחבר אותם מדי פעם למחשב כדי שיסתנכרנו עם הענן (או להשאיר אותם מחוברים, שזה לא מומלץ). בכל אופן, זה מעלה את המחיר האמיתי של ענן גיבוי אבל זה מאוד תלוי בכמות החומר שיש לגבות.

יופי, אחרי שהבנו את הנקודות האלו, אפשר להתחיל לדבר תכלס. היום אנחנו נדבר על ענן קבצים, ובפעם הבאה נדבר על השיטה שניה - ענן גיבוי - שזה פחות נפוץ כי לא להרבה אנשים יש מלאנתלפים טרה בייטים שהם חייבים לאחסן בענן, אלא בעיקר לעסקים קטנים כמו כל מי שעוסק בגרפיקה, תמונות, צילום, וידאו, אנימציה וכו' וכו'.

המידע שלנו איי שם בענן

חבר: "איך אני יכול למצוא בטלפון את התמונה שהייתה לי על המחשב?"

אני: "יש לך ענן קבצים? סנכרון מהמחשב לענן? משהו?"

חבר: "בר עננים יש בשמיים דיברנו על זה כבר"

אני: "מחקת את התמונה?"

חבר: "כן, הראיתי אותה לאשתי ומחקתי כי אמרת לי שיש לי אותה בענן."

אני: "אני אמרתי?!"

חבר: "כן, אמרתי שכל קובץ שאנחנו רוצים אפשר לראות בענן."

אני: "אוי אלוהים. הכוונה לקובץ שכבר נמצא שם!"

חבר: "אני לא מבין."

אני: "תקשיב, התמונה כנראה בסל מחזור של המחשב שלך. אבל בוא נעשה לך סדר רגע."

המצב שאנחנו שואפים אליו הוא שכל מה שאנחנו עובדים איתו ביום יום, מזיזים, גוררים, מעתיקים ועורכים, כל מה שחשוב שצריך להישמר - ישמר. ולא רק ישמר, אלא גם יתעדכן און ליין. אם למשל יש לי קובץ וורד, אני רוצה שלא משנה מה קורה, הוא יגובה אוטומטית בענן ברגע שלחצתי "שמור", והכי עדיף זה שמירה אוטומטית. ככה יש לי דבר אחד פחות לדאוג לו, וגם אם המחשב שלי עולה באש אני מכוסה. אבל שימו לב, זה הרבה יותר מזה, אני יכול ליצור לעצמי סדר תקיות במחשב, פרויקטים ותמונות ואקסלים ועוד תקיות וכל זה ישמר כמו שהוא, בענן. זה כל כך נוח לעבוד ככה, כי אז יש לי הכל לא רק על המחשב אלא גם בטלפון, באפליקציה שאני משתמש בה.

ועכשיו, פרקטיקה

אני משתמש בגוגל דרייב (Google Drive) כבר שנים, ולכן זה השירות שנדבר עליו היום ומזה אפשר להסיק שאני גם ממליץ עליו. בשירותים אחרים, למשל דרופבוקס (Dropbox) או OneDrive של מייקרוסופט הכל בערך אותו הדבר. אני משלם לגוגל סכום דיי מגוחך של 80 ש"ח בשנה ל-100 ג'יגה - ועכשיו זו בדיוק התקופה שאני צריך לשדרג כי אני כבר כמעט בקצה. זה יקרה לכולנו - עם הזמן נצטרך לשדרג את המנוי שלנו. זה יכול להיות מהר או לאט, תלוי בנו.

כדי לייעל את התהליך, אני משתמש בענן של גוגל לדברים היומיומיים - גם בחיים האישיים וגם בעסקים - בעיקר לאחסון קבצים ונתונים שאינם כבדים מדי, כמו אקסלים, וורד (אי אפשר לומר וורד ברבים כמו אקסלים), PDF, תמונות מוקטנות לאתר או לרשתות, חתימות, הסכמים, ובקיצור כל הטופסולוגיה והבירוקרטיה שיש בעולם. אבל זה בכלל לא תופס מקום בכל ה-100 ג'יגה האלה. מה שהכי הרבה תופס מקום בחשבון גוגל שלכם אלה שני הדברים הבאים:

  1. מיילים: כל מה שאתם שולחים או מקבלים במייל של ג'ימייל נכנס לכם כחלק מהחשבון דרייב שלכם. אם מישהו שלח לכם סרטונים, או תמונות כבדות, זה נכלל בפנים. וחבל.
  2. תמונות: מי שמשתמש ומגבה תמונות עם גוגל תמונות (Google Photos), החל מיוני 2022 חגיגת גיבוי התמונות החינמי של גוגל נגמרה, והם התחילו להכיל את כל ספריית התמונות שלנו במסגרת חבילת ה-Drive שלנו. זה גרם להרבה מאוד אנשים לשדרג, ולהרבה מאוד אנשים לקום ולנסות את הדרייב שלהם בשביל לפנות מקום לתמונות ולסרטונים הבאים. ויש כאלה שבחרו לא לגבות יותר, שזה לטעמי הכי חבל.

אלה החבילות שיש לגוגל נכון לפברואר 2023 (השירות עצמו נקרא Google One, יענו מקום אחד להכל):

והנה לינק: https://one.google.com/about/plans

בתכלס, זה מאוד פשוט.

לוחצים "שנתחיל?" ונכנסים עם כתובת הג'ימייל שלכם או יוצרים חשבון חדש אם אין לכם, שזה קצת מוזר. משלמים עם כרטיס אשראי ונגמר הסיפור, יש לכם מקום אחסון מובטח בשרתים של גוגל! עכשיו תורידי את התוכנה של גוגל ותכף נעשה שהיא תעבוד כמו שצריך.

עכשיו אנחנו צריכים לדאוג לבחור מה אנחנו רוצים לגבות ולדאוג שזה יקרה. לשם כך יש לנו שתי אפשרויות.

אנחנו יכולים לבחור להמשיך לשמור את התקייה שלנו במחשב, וגם לסנכרן אותה עם הענן כך שתמיד יהיה לה גיבוי, ואנחנו גם יכולים לבחור שהתקיה תהיה רק בענן, אבל אני אראה אותה כאילו היא תקיה במחשב. מה שאומר שכשלא יהיה לנו אינטרנט (ברכבת), לא נוכל לראות או לגעת בתקיה הזאת. בהחלט אפשר להחליט שקבצים מסוימים זמינים גם במצב Offline כך שהם בעצם שהם גם שמורים במחשב עצמו, ואפשר לעבוד עליהם גם בלי אינטרנט (ברכבת).

קחו בחשבון ככה: אתם יכולים לגבות תמיד ובלחיצת כפתור כל תקיה או כונן שתבחרו.

רוב הזמן, למשל עם התקיות של העסקים שלי, שאני עובד איתן ביום יום אבל מדובר בהרבה קבצים קלים של מסמכים ואקסלים, אני אשמור אותן רק בענן בשיטת Stream, וכשתפתחו את Google Drive במחשב, אפשר לבחור את אותן תקיות כך:

את התקיות היומיות שלכם, אלה שאתם עובדים איתן הכי הרבה, ויש בהן הכי הרבה שינויים, תשמרו אותן גם במחשב וגם בענן. זה יזרז על הטעינה ואת כל העבודה שלכם. כשאני משדרג אתר, או עובד על תכנית תוכן חדשה עם הרבה תמונות קבצים ושינויים, אני דואג שהתקייה הספציפית של הפרויקט הזה תהיה לי גם במחשב (מה שנקרא לוקאלי - Local), ככה שהכל זז יותר מהר מאשר לחכות שזה יטען. אם אלא אם יש לכם סיב אופטי ואז זה באמת שטויות. את התקיות או הקבצים האלה אפשר לבחור דיי בקלות לעשות אותן Offine על ידי קליק ימני, ואז כך:

Show more options → Offline Access → Available offline

זה "יבזבז" מקום במחשב אבל זה גם זמני וגם יאיץ את העבודה.

אפשר גם לבחור ישירות מהתוכנה איזה תקיות תרצו לגבות:

ועכשיו, זהו. תוכלו לנוח בשלווה ולדעת שכל הקבצים התקיות והכוננים שבחרתם, מגובים. אם תהיה בעיה ואתם תגיעו קרוב לסף הקיבולת של החבילה שלכם בגוגל, הם יעדכנו אתכם.

עכשיו יש לכם גישה גם מהמחשב וגם מהטלפון לקבצים שלכם, ואין צורך לצחוק על עננים או על רכבות בלי אינטרנט, כי למדנו שהכל גם יכול להיות Offline אם רק נרצה.

הפיצ'ר הכי חשוב פה - החיפוש

מה שיפה בענן קבצים כזה - ועוד ענן של גוגל - הוא היכולת לחפש דברים. גם אם אתם לא בדיוק מסודרים, גם אם התקיות והכוננים שלכם נראים כמו רשת מבולגנת אחת גדולה, תהיו רגועים. אפשר לחפש ואפילו ביעילות. תכנסו לאתר של גוגל דרייב ולכו לשורת החיפוש. שם תחפשו כל קובץ שתרצו וגוגל יעשה הרבה מאמצים למצוא אפילו קבצים שיש בתוכם עמוק את המילה שחיפשתם.

(הייתי כמה וכמה פעמים בברצלונה)

החיפוש זה יתרון כל כך גדול של גוגל שאפילו למערכת ההפעלה שלכם - וינדואוס או מק - אין יעילות ומהירות כזאת.

לסיכום, זו הדרך שלי לגבות את כל מה שקורה לי בחיים, או לפחות את הדברים הכי חשובים שלי. בפעם הבאה אנחנו נדבר על ענן גיבוי, הצורה שבה אנחנו מגבים את כל הדברים הגדולים שאנחנו לא צריכים ביום יום אלא פשוט צריכים לדעת שהם ישנם ובטוחים.