תוכן עניינים

כמוכם, גם אני לא אוהב ששולחים לי שטויות. לכן אני משתף רק מה שנראה לי מעניין מספיק. תרשמו, מקסימום לא תאהבו :)

וואי וואי, איזה כיף שהצטרפת!
בפעם הבאה שיוצא ניוזלטר (שזה אחת לשבוע, או כשיש משהו מעניין ממש), אתם תקבלו אותו ישר למייל שלכם :)
משהו לא מסתדר. אולי המייל לא תקין?
תבדקו ותנסו שוב.

היום אנחנו שוברים שיגרה עם מדריך מקיף שיעזור בעיקר למחשב שלכם - ואולי גם לכם - לזוז מהר יותר. מדובר בכמה שיטות חינמיות לחלוטין. יש לציין שהמדריך מתאים למשתמשי Windows אך רוב הטיפים כאן יכולים לעבוד גם על Mac. במילים אחרות: אני מתנצל עבור כל המקיסטים, תצטרכו להתאים את עצמכם.

יוצאים לדרך.

ציור של איש שמח יושב מול מחשב עם שולחן עבודה מבולגן וצבעוני

חמשת הדרכים בהם תוכלו לשפר את ביצועי המחשב שלכם

1. נקו אפליקציות שמופעלות אוטומטית עם הדלקת המחשב (Startup Apps)

כשמחשב נדלק הוא מריץ את מערכת ההפעלה שלנו - Windows או iOS - וזאת בתורה מפעילה את שאר האפליקציות והתוכנות (זה אותו דבר) שהוגדרו מראש לפעול בעת הדלקת המחשב.

סתם אנקדוטה - ואל תהיו מופתעים מדי - המחשבים שלנו בנויים ממש אותו דבר, אם זה PC ואם זה Mac. לכולם יש מעבד, זיכרון, כרטיס גרפי, מאווררים וכו'. הדבר היחיד השונה הוא התוכנה.

נחזור לענייננו - כשאנחנו מתקינים תוכנות הן לפעמים יכולות, מבלי ששמנו לב, לפעול עם הדלקת המחשב. לעיתים זה חשוב מאוד, למשל אנטיוירוס או VPN ותוכנות שאנחנו משתמשים בהן קבוע, למשל אצלי זה Notion, גוגל דרייב, ועוד כמה אפליקציות.

אך כמובן שיש כאלו שאין לנו בהם שום צורך. לא רק שהן גורמות למחשב שלנו להתחיל לפעול לאט יותר כשאנחנו מדליקים אותו, הן גם אוכלות מהזיכרון שלו (RAM) מבלי שאנחנו רוצים את זה. ו-RAM זה משאב מאוד יקר שלנו. במילים פשוטות, זה המקום שמכיל את כל הקבצים הזמניים שהאפליקציות משתמשות בהן. כאפליקציה כלשהי לוקחת מקום ב-RAM, זה אומר פחות מקום לאפליקציה אחרת. אז בואו נעשה בזה סדר באיזה אפליקציה פועלת מתי.

פתחו את מסך ה"התחל" (Start) שלכם בווינדואוס. בשורת החיפוש כתבו Startup ולחצו על התוצאה שמביא אתכם להגדרות. ראו תמונה:

מסך התחל של ווינדואוס עם סימון לחיצה על Startup apps

לאחר מכן נעבור על הרשימה (עושים את זה פעם אחת וזהו), ונכבה כל אפליקציה שאנחנו לא רוצים שתפעל מיד עם הדלקת המחשב. כמובן שתוכלו להפעיל אותה ידנית מתי שתרצו. אצלי למשל בחרתי להפעיל את Backblaze מכיוון שזה הגיבוי של המחשב שלי ואני רוצה שהוא תמיד יפעל, אבל אפליקציות אחרות כמו Canva אין צורך שיפעלו עד שאני מפעיל בעצמי.

מסך הגדרות Startup Apps של ווינדואוס

2. השתמשו ב-Microsoft PC Manager (חינם) לאופטימיזציה

אחרי בערך שנתיים בגרסאת הבטא, מייקרוסופט שחררה את התשובה המצוינת שלה ל-CClearner, התוכנה שמנקה את המחשב ושומרת על ביצועים. Microsoft PC Manager שוחררה בפברואר 2024 לציבור הרחב והיא ניתנת בחינם ולכולם. כל מה שצריך לעשות זה להיכנס לאתר שלהם בקישור ולהוריד אותה ישירות ל-PC שלכם.

PC Manager עובד בצורה פשוטה מאוד לתפעול ומאפשר לכם להגן על המחשב עם כל מיני כלים שיעזרו למחשב שלכם לשמור על עצמו, להימנע מוירוסים וקבצים מסוכנים, לנקות זיכרון מטמון ולתת בוסט כללי למערכת אחת לכמה זמן.

אחרי שהורדתם והתקנתם אותה אתם תראו את מסך הבית הזה:

צילום מסך של עמוד הבית של Microsoft PC Manager

בלחיצה על כפתור Boost יתבצע ניקוי של הזיכרון RAM וגם הקבצים הזמניים שאין בהם צורך. זה יכול להעשות ידנית או אוטומטית על ידי הפעלת Smart Boost. גשו למסך ההגדרות כמו שרואים בתמונה והפעילו את Smart Boost.

צילום מסך הגדרות של PC Manager עם סימון להפעלת Smart boost

ה-PC Manager אמנם נראית תוכנה קטנה וזניחה, אבל יש לה המון יכולות. היא מרכזת הרבה הגדרות בתוכה מבלי שתצטרכו ללכת ללוח הבקרה כדי לשנות דברים, עוקבת אחרי עדכונים ויכולה לבצע סריקות וירוסים, ניקוי דיסק, לעצור תהליכים, לנהל Startup Apps שדיברנו עליו בסעיף קודם, והיא מגיעה עם Toolbox שאפשר לשים קבוע על המסך שלכם - מה שלדעתי קצת מציק - והוא מאפשר כל מיני פעולות מהירות.

נעבור דבר דבר.

במסך Protection של PC Manager (תמונה למטה), תוכלו לעקוב אחרי עדכוני תוכנה ולשנות הגדרות נוספות, וגם לבצע סריקות וירוסים. שימו לב שאם יש לכם אנטי וירוס אחר (למשל אצלי זה Norton), לא תוכלו לבצע סריקה דרך PC Manager.

צילום מסך ההגנה של PC Manager עם סימון על סריקת וירוסים

במסך Storage תוכלו לבצע ניקוי דיסק ולנהל קבצים גדולים. כאן אנחנו גם מופנים לפיצ'ר של ווינדואוס שנקרא Storage Sense, אבל אם אתם מבצעים Smart Boost עם מה שאני מראה כאן, אין ב-Storage Sense צורך אמיתי. ניקוי דיסק מבצעים כך:

צילום מסך האחסון של PC Manager עם סימון על ביצוע Data Cleanup

עוד דבר חמוד אך באמת לא הכרחי זה ה-Toolbox של PC Manager. זה סוג של Widget שיושב לנו על המסך מעל כל החלונות האחרים ומאפשר לנו לבצע Boost זריז, לצלם מסך, לפתוח Notepad וגישה מהירה לדברים אחרים שאפשר לבחור אותם. לשיקולכם. אותי זה מוציא מדעתי. זה נראה ככה:

Toolbox של Microsoft PC Manager
צילום מסך הגדרות ה-Toolbox של PC Manager

על מסך ה-Apps אין מה להרחיב יותר מדי. מה שמעניין אותנו בעיקר זה Startup Apps מהסעיף הקודם.

3. בצעו עדכון מערכת ודרייברים תקופתית

זה נושא שלדעתי הרבה אנשים מזניחים אותו אבל הוא סופר חשוב בעיקר בהיבטי אבטחה אך גם ביעילות המערכת שהמחשב מריץ על חומרה שלו.

במילים פשוטות, כשאתם קונים מחשב אתם סוג של עוצרים בזמן. כלומר קניתם טכנולוגיה מסוימת שהיא פיזית ולא מתעדכנת (המעבד או הזיכרון שלכם לא יהפכו להיות טובים יותר עם הזמן). מה שכן מתעדכן אלה הדרייברים (Drivers) - תוכנות קטנות שנועדו לנהל את החומרה שלכם על מערכת ההפעלה. אם תחשבו על זה, מערכת ההפעלה מתעדכנת כל הזמן אבל החומרה שלכם לא. זה אומר שהדרייברים צריכים להתעדכן יחד עם המערכת כדי שהכל יעבוד ביחד בסינרגיה ואהבה אינסופית.

אז עדכון מערכת זה דבר פשוט מאוד שמעדכן גם את מערכת ההפעלה וגם את רוב הדרייברים של רכיבי המחשב. עדכוני דרייברים יכולים להגיע קצת באיחור אבל זה בעיקר נובע מהצורך של מייקרוסופט לשחרר דרייברים יציבים שלא יקרסו באמצע.

פתחו את מסך "התחל" (Start) וכתבו Updates.

כניסה להגדרות בדיקת עדכונים בווינדואוס

במסך שיפתח בצעו בדיקה אם אכן קיים עדכון חדש. יכול להיות גם שווינדואוס יעדכן אתכם כבר שיש עדכון חשוב שצריך לעשות. ברוב גדול של המקרים אנחנו נרצה לזרום איתו על העדכונים האלה. יש עדכונים שתצרכו לבצע בשבילם ריסטרט ובפעם הבאה שתכבו את המחשב זה יבצע אותם אוטומטית.

צילום מסך העדכונים בהגדרות ווינדואוס שמראה על כך שאין צורך בעדכון

יש רק רכיב אחד שלא יעדכן עצמו וזה הכרטיס הגרפי שלכם, שהוא בעצם כמו מחשב קטן בתוך המחשב שלכם. זה עולם אחר. אם יש לכם כרטיס גרפי של Nvidia או AMD כנראה שאתם מודעים לזה, והעדכונים שלו ייעשו דרך התוכנה ייעודית של אותה החברה.

4. בצעו אופטימיזציה לדיסק בכמה צעדים פשוטים

אופטימיזציה זה שם חזק, אבל התהליך הוא מאוד פשוט. בזמן שאתם משתמשים במחשב שלכם יש כל הזמן קבצים שנשמרים ונמחקים בקצב מסחרר. אפילו כשאתם סתם גולשים באינטרנט, המחשב שלכם מוריד קבצים שנשמרים באופן אוטומטי ואחר כך נמחקים. זה נקרא זיכרון מטמון (Cache). זוכרים את ה-Boost של PC Manager בסעיף 2? אז הוא מנקה את הזיכרון הזה, וזה דבר ממש טוב.

אבל יש דבר אחד שלא נעשה באופן קבוע במחשב שלנו, וזה האופטימיזציה של הדיסק.

דמיינו שאתם נוסעים ברכבת מפוצצת אנשים. אם אתם לא רוצים לדמיין, פשוט תעלו על רכבת ישראל. בכל תחנה שאתם עוצרים בה יורדים כמה אנשים מהרכבת. הסדר הוא כמובן לא אחיד. האנשים יורדים בצורה מפוזרת מכל מיני כסאות שונים ובעצם אנחנו לאט לאט נשארים עם מעט אנשים שמפוזרים בין הרבה כסאות ריקים.

כך עובדים הדיסקים שלנו. כשהם מלאים ואנחנו מוחקים קבצים, הרבה מקומות נשארים ריקים.

אבל לעומת הרכבת שבה נוסעים חדשים יעלו וישבו במקומות הריקים, המחשב שלנו לא בהכרח ישים את הקבצים החדשים במקומות האלו ובעצם יתעלם מקיומם ולא יאחסן בהם קבצים חדשים. זה יכול להביא את המחשב לעבוד בחוסר יעילות עם הזמן, ולכן צריך לבצע אופטימיזציה לדיסק.

תהליך האופטימיזציה נקרא בשפה המקצועית Defragment (איחוי) שזה תהליך שמסדר מחדש את המידע בתוך הדיסק עצמו. זה כמובן לא משהו שאפשר להבחין בו בתקיות במחשב, וגם לא צריך לבצע את זה הרבה, אבל כן חשוב לעשות את זה אחת לתקופה (כמה חודשים כזה).

את הדיפרגמנטציה מבצעים כך:

  1. גשו למחשב שלכם (This PC) דרך File Explorer (קיצור דרך במקלדת: כפתור Start+E).
  2. לחצו עכבר ימני על הדיסק אותו אתם רוצים לאחות, ואז Properties (מאפיינים). אם זה לא מופיע לכם, לחצו Show more options ואז Properties.
צילום מסך "המחשב שלי" עם סימון גישה ל-Properties של דיסק C

  1. בחלון שנפתח גשו לטאב Tools, ולחצו על Optimize.
צילום מסך Properties של דיסק C עם סימון על ביצוע אופטימיזציה

  1. באותה הזדמנות, אגב, תוכלו לבצע בדיקה לשגיאות בדיסק. אם קרה לכם פעם שקובץ שהייתם בטוח שנמצא איפשהו לא נמצא שם, זה הדבר שאתם צריכים ללחוץ עליו. טיפ קטן.
  2. בחלון שיפתח לכם סמנו את הדיסק שברצונכם לאחות (מלשון איחוי) ולחצו Optimize.
צילום מסך אופטימיזציה לדיסקים

  1. זהו. סיימתם. בחלק התחתון של אותו מסך תראו אפשרות לתזמן את הפעולה הזאת כך שלא תצטרכו לבצע אותה ידנית. אצלי זה קורה אחת לשבוע, ממליץ לכם גם.

5. נקו פיזית את המחשב שלכם אחת לחצי שנה

אם המחשב שלכם נייח, הוא יושב מתחת לשולחן וצובר אבק, ומדי פעם צריכים לתת לו אוויר נקי. מחשבים הם מכשירים חשמליים שצוברים אבק. במחשב שלכם יש לפחות 3 מאווררים - בספק כוח, למארז עצמו ולמעבד. לעיתים יש מאוורר גם לכרטיס הגרפי. תפקידם של המאווררים הוא, וול, לקרר את המחשב, כך שאם הם חסומים על ידי אבק המחשב מתחמם יותר, עובד פחות טוב ולבסוף זה כבר נהיה לו קשה מדי לעבוד. את ניקוי המחשב אפשר לבצע לבד בזהירות רבה.

פותחים את שני הברגים בצד אחד של מארז המחשב - בצד שלא מחובר אליו לוח האם (Motherboard). אם פתחתם את הצד הלא נכון מיד תבחינו בזה - החזירו אותו למקום ופתחו את השני. בתוך המארז אתם תראו את כל הרכיבי של המחשב מולכם, וכנראה גם הרבה אבק עליהם. אסור בתכלית האיסור לבצע פעולה עם נוזל ניקוי או מים. פשוט אל.

קחו שואב אבק, ועברו מעל החומרה של המחשב אך אל תגעו פיזית בשום דבר עם השואב. המקומות היחידים שניתן לשאוב ממש במגע איתם הם המאווררים - וגם שם תהיו עדינים מאוד. העבירו את השואב בין כל חלקי המחשב כמה שניתן.

לאחר מכן הצטיידו בבקבוק ספריי אוויר דחוס. זה עולה סביב ה-30 שקלים ואחד יספיק לכם. זה בעצם בקבוק שמכיל הרבה… אוויר. כן. בלחץ גבוה. זה עוזר לנו לנקות אזורים נקודתיים וקטנים שהשואב לא הגיע אליהם. גם בספריי צריך להשתמש בזהירות, ושימו לב שהאוויר שיוצא ממנו מאוד אבל מאוד קר. ובכל אופן - תהיו עדינים.

זה נראה ככה ומגיע עם קשית קטנה (כמו של טרופית) שמחברים לפייה כדי להיות מדויקים יותר:

צילום מוצר של ספריי לחץ אוויר דחוס Air Duster

אם יש לכם מחשב נייד, אפשר לנקות אותו ממש באותו האופן אבל קחו בחשבון שהרכיבים שלו יושבים בצורה מאוד הדוקה ולרוב הם הרבה יותר רגישים. לכן, במקרה של מחשב נייד, הייתי נותן את המחשב לניקוי על ידי איש מקצוע שאותו אפשר למצוא בכל חנות מחשבים כמעט.

בונוס: טיפ קטן אך גדול

מחשב הוא מכונה. כמו כל מכונה, הוא יכול להתקלקל. המחשב שלנו מבצע כל מיני תהליכים גם כשאנחנו לא משתמשים בו ובקיצור - המערכות עובדות כל הזמן. כבר הספקתם להבין שאני בעד שמירה עליו כמה שניתן, כי בסוף זה אחד מכלי העבודה הכי חשובים שלנו.

כל עוד לא מתבצע תהליך שאתם חייבים שיקרה בזמן שאתם לא על המחשב - אני מציע לכם לכבות את המחשב מדי לילה. כל סוף יום, כבו את התוכנות ובצעו Shut Down מלא. זה יעזור למחשב לנוח ולמחרת בבוקר תעבדו עם מחשב שישן טוב.

לסיכום העניין

מחשב נקי אומר, בהכרח - חיים שמחים. סתם, זה רק אני. וברצינות, אם תשמרו ותפעלו אפילו בחלק מהדברים שלמדנו במדריך היום, אתם תאריכו משמעותית את חיי המחשב שלכם ותעיפו את זמני הטעינה שלו, הביצועים שלו, וכך גם את קצב העבודה שלכם. שמירה על המחשב זה דבר הכרחי - בדיוק כמו שאנחנו לא רוצים לקום בבוקר ולגלות שהאוטו לא מניע, אנחנו בטח לא רוצים להגיע למחשב ולגלות שהוא לא נדלק.

שימוש במספר שיטות פשוטות ויעילות שצריך להפעיל את רובן פעם אחת בלבד, יוביל אתכם למחשב בריא שיכול לשמש אתכם שנים קדימה. והכי טוב - זה בכלל לא עולה כסף! כל הטיפים שכתובים במדריך הם חינם לחלוטין. אז לא חבל?